Kuudes aikakausi tunnetaan jumalien aikakautena. Aikakausi toi mukanaan myös uuden energianlähteen: divine energy. Tällä energialla on paljon potentiaalia, mutta melkein kukaan ei ole saanut sen voimia valjastettua. Tässä sinä tulet mukaan: olet seikkailujesi aikana oppinut niin kädentaitoja kuin divine energyn käsittelyäkin, joten sinä olet paras henkilö johtamaan tätä teknologian vallankumousta.
Inventionissa pääset yhdistelemään erilaisia teknologioita ja tekemään niiden avulla erilaisia laitteita sekä hyödyllisiä parannuksia varusteisiisi. Invention on RuneScapen ensimmäinen eliittitaito, minkä takia se poikkeaa hieman muista. Sen aloittaminen vaatii vähintään 80 Divinationin, Craftingin ja Smithingin. Taitotasot ovat välillä 1-120 kuten Dungeoneeringissa, mutta xp-jakauma on poikkeava. Inventionin kehitys alkuvaiheessa on hieman muita taitoja hitaampaa, mutta loppupuolella nopeampaa. Taso 99 vaatii 36M xp ja taso 120 80,6M xp.
Jotta voit aloittaa Inventionin kehittämisen, tarvitset vähintään 80 Divinationin, Craftingin ja Smithgin. Aloita puhumalla Docille Invention Guildissa, joka on pohjoiseen Faladorin lodestonesta.
Puhuttuasi Docille seuraa ruudulla olevia ohjeita. Tämän tutoriaalin aikana sinulle kerrotaan inventionin perusteet ja saat tool beltiisi välineet, jotka ovat inventionin kehittämiselle välttämättömiä. Saat samalla kehitettyä inventionin tasolle 4. Tutoriaalin jälkeen voit vapaasti alkaa kehittämään inventionia.
Inventionin kehitys
Inventionin kehityksessä on viisi päätapaa/välivaihetta: esineiden hajotus (disassembly), keksintösuunnitelmien keksiminen (discovery), laitteiden valmistus (devices), parannuksien teko (augmenting) ja välineiden kehitys (item levelling).
Esineiden hajotus on edellytys kaikille muille tavoille, sillä siitä saadaan tarvittavat raaka-aineet. Siitä saatu xp on kuitenkin melko matala. Discovery taas on edellytys uusien laitteiden valmistukselle ja tiettyjen komponenttien käytölle. Parannuksien (perk) teko voi olla nopeaa xp:tä, mutta vain jos hankkii kalliita komponentteja. Tällä hetkellä yksi nopeimmista ja kannattavimmista menetelmistä on välineiden kehitys.
Toisin kuin monissa muissa taidoissa, melkein kaikki inventionin kehitysmenetelmät ovat avoinna alusta lähtien. Taitoa kehittäessäsi saat kykyjä, jotka nopeuttavat kehittämistä hieman, mutta muuten lähes kaikki on avoinna.
Inventionissa on useita teknologiapuita, jotka tarjoavat hieman erilaisia teknologioita. Tällä hetkellä niitä on kolme: Human, dwarf ja cave goblin. Human on ensimmäinen, ja kaikki peruskeksinnöt pohjautuvat siihen. Kun saavutat tason 40, voit käyttää dwarf ja cave goblin tech treetä. Dwarf erikoistuu höyryvoimaan Cave goblin erikoistuu sähkövoimaan. Näistä tarkemmin Tech tree -osiossa.
Disassembly
Disassemblyssa hajotat esineitä saadaksesi inventionissa käytettäviä komponentteja. Esineiden hajotus tapahtuu joko vetämällä hajotettava esine inventoryssa olevaan lamppukuvakkeeseen tai käyttämällä loitsukirjassa olevaa "Disassembly"-toimintoa. Tämän voi siirtää action bariin, jos haluaa. Jos esineitä on useita, ne kaikki hajotetaan yksi kerrallaan (myös notet toimivat). Lähes kaikkia tradeable esineitä voi hajottaa (poikkeuksena mm. raret ja elävät oliot) ja joitain untradeable esineitä.
Jokaisella esineellä on useita mahdollisia komponentteja, joita voi saada. Jokaisessa esineessä on mahdollisuus saada romua, jolle ei ole paljoa käyttöä (junk chance). Mitä korkeatasoisempi esine, sitä todennäköisemmin siitä saa hyödyllisiä komponentteja. Magic spellbookista löytyvällä "Analyse"-toiminnolla pystyt näkemään mitä komponentteja esine voi antaa ja mikä sen junk chance on. Saman kategorian esineet antavat useimmiten samoja komponentteja.
Esineen komponenttien laatu ja junk chance eivät kuitenkaan ole ainoat muuttuvat tekijät: lisäksi eri esineet antavat eri määriä komponentteja. Isot/kalliit lopputuotteet antavat yleensä enemmän komponentteja kuin raaka-aineet.
Komponenttien saanti tapahtuu seuraavasti:
1. Katsotaan jokaisen komponenttimahdollisuuden osalta junk chancen avulla saadaanko junk vai muu komponentti.
2. Jos saadaan muu komponentti, määritellään saatu komponentti eri mahdollisuuksien todennäköisyyksien avulla.
Komponentit luokitellaan kolmeen harvinaisuuskategoriaan: common, uncommon ja rare. Rare-luokan komponentteja saa yleensä vain joiltain tietyiltä esineiltä, mutta suhteessa suuremmalla todennäköisyydellä ("special"). Kullekin harvinaisuuskategorialle on tietyt todennäköisyysrajat, ja saman harvinaisuuskategorian esineillä on suurin piirtein samankaltaiset todennäköisyydet. Jos vaikkapa "Rarely" on 4 % ja voi saada 2 eri rare-komponenttia, tietyn rare-komponentin saamismahdollisuus voisi olla 2 % saaduista komponenteista.
Alla on harvinaisuuskategorioiden todennäköisyyksien vaihteluvälit, kun junk chancea ei huomioida:
Rarely (uncommon): 0-5 %
Sometimes (common-uncommon): 5-15 % (usein ei ole ollenkaan)
Often (common): 100 % - sometimes - rarely (Jos jokin luokka, kuten sometimes, puuttuu, sen arvo on 0 %)
Special (rare): Yleensä 100 %, joissain tapauksissa jotain muuta. Annetaan ylimääräisenä komponenttina, 1/esine, junk chance ei vaikuta
Voidaksesi valmistaa erilaisia laitteita sinun on keksittävä miten ne valmistetaan. Tähän tarvitset inspirationia, jota saat aina kun saat Invention levelin ja satunnaisesti, kun kehität muita taitoja. Laitteiden piirustukset valmistetaan workbenchien luona.
Discoverylla voit oppia tekemään uusia laitteita, käyttämään uusia komponentteja ja tekemään asioita tehokkaammin (esim. charge packin lataukset kuluvat hitaammin, pienempi junk chance). Voit tehdä kunkin discoveryn vain kerran. Saat discoverysta aina hieman xp:tä.
Koska inspirationia on vain rajoitettu määrä, pyri aina parhaaseen mahdolliseen yhdistelmään. Tähän pääset yksinkertaisesti kokeilemalla eli yhdistelmät läpi:
Laita osat ensin sattumanvaraiseen järjestykseen.
Siirrä ensimmäinen osa toisen paikalle - täten siirtäen toisen ensimmäisen paikalle - ja sitten takaisin ensimmäiselle paikalle. Tee tämä myös kolmannelle, neljännelle ja viidennelle paikalle. Sen jälkeen siirrä ensimmäinen sille paikalle, jossa oli alhaisin inspiration.
Toista tämä alkaen toisesta paikasta.
Inspiration-teksin ollessa valkoinen, vain kaksi osaa ovat enää väärillä paikoilla. Kun olet selvittänyt mitkä, tekstin pitäisi muutua vihreäksi.
Tech tree
Tech treetä on kaksi human tech treen lisäksi: goblin ja dwarf, joista kumpikin sisältää erilaisia keksintöjä. Nämä keksinnöt kuitenkin vaativat pisteitä, joita saa erilaisista tehtävistä. Tehtävän voi saada vasta kun olet valinnut tech treen joko Oldakin (goblin; Dorgesh-Kaan) tai Drorkarin (dwarf; Keldagrim) luota. Saat 15 pistettä tehtävistä, jotka ovat valitun tech treen tehtäviä ja 10 pistettä valitsemattoman puun tehtävistä. Voit tarkistaa saatavilla olevat tehtävät Invention Guildin taululta valitsemalla "Tasks"-vaihtoehdon. Uusia tehtäviä tulee saataville 12 tunnin välein ja niitä voi olla kerrallaan viisi per tech tree.
Human tech tree
Devicet
Nimi
Level
Charge pack
1
Gizmo
3
Gizmo dissolver
8
Equipment dissolver
16
Augmentation dissolver
16
Junk refiner
22
Fishing rod-o-matic
22
Augmented pickaxe
22
Hammer-tron
22
Pyro-matic
22
Soul-in-a-box *
24
Urn enhancer *
24
Equipment siphon
27
Fishing accumulator
60
Lab coat
69
Lightbulb hat
76
Pogo stick
91
Materiaalit
Nimi
Level
Refined components
22
Knightly components
34
Harnessed components
45
Culinary components
45
Explosive components
49
Dragonfire components
49
Fortunate components
54
Fungal components
54
Undead components
54
Brassican components
54
Faceted components
55
Clockwork components
55
Shifting components
69
Bandos components
75
Zamorak components
75
Saradomin components
75
Armadyl components
75
Ancient components
83
Seren components
83
Zaros components
83
Oceanic components
87
Silent components
87
Resilient components
87
Avernic components
89
Curow components
89
Ilujankan components
89
Shadow components
89
Noxious components
99
Rumbling components
99
Ascended components
99
Research
Nimi
Level
Augmentor
2
Augmented item maximum level 5
4
Divine charge
4
Augmented armour
19
Maximum charge improvement 1
22
Augmented hatchet
22
Augmented item maximum level 10
27
Charge drain reduction 1
34
Junk chance reduction 1
34
Maximum charge improvement 2
40
Augmented leg armour
45
Charge drain reduction 2
49
Junk chance reduction 2
49
Augmented item maximum level 15
60
Charge drain reduction 3
64
Maximum charge improvement 3
64
Junk chance reduction 3
64
Junk chance reduction 4
69
Charge drain reduction 4
69
Charge drain reduction 5
78
Junk chance reduction 5
78
Charge drain reduction 6
83
Junk chance reduction 6
83
Maximum charge improvement 4
87
Charge drain reduction 7
91
Junk chance reduction 7
91
Maximum charge improvement 5
95
Charge drain reduction 8
95
Junk chance reduction 8
95
Augmented item maximum level 20
99
Charge drain reduction 9
105
Junk chance reduction 9
105
Cave goblin tech tree
Devicet
Nimi
Level
Woodcutting accumulator
50
Mechanised chinchompa
50 + 75
B.A.N.K. Stander
60
Monkey mind-control helmet
60
Dungeoneering party simulator
70
Electrified box trap
70
Oldak coil
70
Materiaalit
Nimi
Level
Pestiferous components
40
Research
Nimi
Level
Dwarf tech tree Devicet
Nimi
Level
Sprinkler MK1
50
Mining accumulator
50
Book switcher
60
Calorie bomb
60
Auto-sanctifier
70
Kinetic cyclone
70
Dungeoneering lock melter
70
Materiaalit
Nimi
Level
Corporeal components
40
Research
Nimi
Level
Devices
Devicet ovat laitteita, joita voit valmistaa inventionin workbencheillä. Kunkin devicen tekeminen vaatii ensin kyseisen discoveryn tekemisen. Devicet vaativat useimmiten komponentteja, ja joissain tapauksissa muitakin raaka-aineita. Deviceja voi tehdä niin monta kuin haluaa, ja osa niistä on tradeable.
Poistaa augmentoidun esineen xp:t ja muuttaa osan Invention xp:ksi, tuhoamatta esinettä. Equipment dissolverin piirustukset on täytynyt löytää, ennen kuin voit löytää tämän piirustukset.
Latautuu, kun kalastus epäonnistuu. Täytenä antaa 2500 fishing xp.
Book switcher
60
71.5
Adamantite bar, 15 Magic part, 15 Spiritual parts
Antaa vaihtaa spell/prayer bookien välillä, kertakäyttöinen. Voi käyttää vain pankkien läheisyydessä.
Monkey mind-control helmet
60
6050
Monkey talisman, 420 Head parts, 25 Crystal parts, 50 Living components
Puhumalla helmet inventoryssa Invention Guildin apinalle, saat oman apinapalvelijan POHiin. Apinapalvelija on yhtä tasokas kuin Demon butler, mutta ei tarvitse palkkaa.
Calorie bomb
60
770
100
Empty pot, 75 Cover parts, 25 Organic parts
Parantaa käyttäjää 120 %, muita pelaajia 100 % ja muita olentoja 5 % täytetyn kalan parantamasta määrästä. Parannus toimii 2 ruudun alueelle käyttäjästä. Voit ladata sen swordfisheillä, monkfisheillä, sharkeilla, cavefisheillä tai rocktaileilla.
B.A.N.K. Stander
60
1110
400
Adamant bar, 10 Refined components
Kun B.A.N.K. Stander on iventoryssasi ja seisot pankin läheisyydessä, se kerää chargeja. Kun Stander on täynnä, se hajoaa ja antaa invention materiaaleja.
Voi avata minkä tahansa dungeoneering-oven, joka ei ole avainovi. Tähän sisältyvät myös puzzle- ja guardian-ovet. Guardian-ovien tapauksissa lock melter tappaa kaikki viholliset. Voi käyttää vain yhden kerran kerrosta kohti.
Oldak coil
70
2760
250
2 Rune bar, 150 Metallic parts, 15 Heavy components, 15 Imbued components
Magic versio dwarf multicannonista, joka iskee medium-kokoiselle alueelle.
Voit käyttää teleport jeweleryjä maksimissaan 20 kpl ja saada käyttöön kyseisen teleportin.
Potion reservoir
112
150
Potion flask, 5 Simple parts, 5 Clear parts
Automaattisesti käyttää poitonin (6 dose) jossa on "timer" esim. overload.
Combat dummy MKII
113
600
15 Deflecting parts, 2 Strong components
Voit sijoittaa tämän maahan minuutin ajaksi. Useampi pelaaja voi hyökätä ja käyttötarkoitus on lähinnä adrenaliinin kerääminen.
Ingenuity of the humans
114
10000
5000
Alchemical onyx, 10 Stunning components, 50 Direct components, 750 Smooth parts
Sigil, joka aktivoidessa iskee seuraavan auto-attackin tai abilityn 100 % osuma tarkkuudella. Vaikutus loppuu heti iskun osuessa ja cool down aika on 90 sekuntia. Pitää sisällään maksimissaan 1000 latausta ja fortunate komponentti antaa 25 latausta.
Pocket slot tavara, johon voit varastoida maksimissaan 5000 "compactalbe" -teleporttia. Vaatimus on vähintään 400 teleporttia esim. 100 kpl amulet of glory (4). Alla on lista lisättävistä esineistä:
Amulet of glory (c)
Combat bracelet (c)
Digsite pendant (c)
Enlightened amulet (c)
Ferocious ring (c)
Games necklace (c)
Ring of duelling (c)
Ring of respawn (c)
Ring of wealth (c)
Skills necklace (c)
Ring of slaying (c)
Traveller's necklace (c)
Generators
Näillä on kaksi tehtävää: antaa virtaa toisille koneille eli kuinka monta konetta voit rakentaa guildiin ja muuttaa divine chargeja moachine chargeiksi.
Machines
Eli koneet tekevät erilaisia töitä sillä aikaa, kun itse olet tekemässä jotain muutta esim. valmistavat nahkoja tai tekevät puoliksi valmiita potioneita (unfinished). Nämä voi rakentaa invention guildiin.
Inventionin avulla voit parantaa välineitäsi lisäämällä niihin erikoisominaisuuksia. Tällä hetkellä on mahdollista augmentoida aseita, body armoureita ( lvl 16), shieldejä ( lvl 16), leg armoureita ( lvl 45) ja työkaluja ( lvl 22). Vain lvl 70+ varusteita voi augmentoida, muutamin poikkeuksin.
Achto Teralith Cuirass
Anima core body of Zaros
Bandos chestplate
Dharok's platebody
Guthan's platebody
Malevolent cuirass *
Superior tetsu body
Torag's platebody
Torva platebody
Verac's brassard
Achto Primeval robe top
Ahrim's robe top
Anima core body of Seren
Ganodermic poncho
Garb of subjugation
Superior seasinger's robe top
Tectonic robe top *
Virtus robe top
Achto Tempest Body
Anima core body of Zamorak
Armadyl chestplate
Karil's top
Pernix body
Sirenic hauberk *
Superior death lotus chestplate
Akrisae's robe top
Anima core body of Sliske
Leg armourit
Achto Teralith Leggings
Anima core legs of Zaros
Bandos tassets
Dharok's platelegs
Guthan's chainskirt
Malevolent greaves *
Superior tetsu platelegs
Torag's platelegs
Torva platelegs
Verac's plateskirt
Anima core legs of Seren
Achto Primeval robe legs
Ahrim's robe skirt
Ganodermic leggings
Gown of subjugation
Tectonic robe bottom *
Virtus robe legs
Achto Tempest Chaps
Anima core legs of Zamorak
Armadyl chainskirt
Karil's skirt
Pernix chaps
Sirenic chaps *
Superior death lotus chaps
Superior seasinger's robe bottom
Akrisae's robe skirt
Anima core legs of Sliske
Työkalut
Crystal hatchet
Crystal fishing rod
Dragon hatchet
* Esineet, jotka tuhoutuvat kuluessaan, täytyy augmentoida invention workbencheillä. Niiden augmentointi vaatii augmentorin lisäksi 36 divine chargea. Varusteet käyttävät niistä saatuja omia latauksia tool beltin latauksien sijaan. Näitä esineitä ei voi enää siphonata, kun lataukset loppuvat. Kun esine saadaan tasoon 10 latauksien kulumisen jälkeen, sitä ei voi enää käyttää, ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää hajotus.
Jotta esineeseen voitaisiin lisätä perkejä, se täytyy muuntaa augmentoitavaksi esineeksi. Tämä tehdään käyttämällä esinettä augmentoriin, jonka voi tehdä workbenchillä (ks. Devices). Tämän jälkeen esineestä tulee untradeable.
Augmentoitu esine kuluttaa uudenlaisia latauksia, joita tool beltisi charge pack säilyttää. Kaikki augmentoidut esineet käyttävät samaa energiavarastoa - jos energia loppuu, ne kaikki tulevat käyttökelvottomiksi. Voit lisätä charge packiin latauksia divine chargerilla, joita voit joko tehdä workbenchilla tai ostaa muilta pelaajilta. Discoveryilla pystyt hidastamaan latauksien kulumista ja kasvattamaan maksimilatausmäärää. Sinun ei tarvitse korjata augmentoituja esineitä ollenkaan.
Augmentoituja esineitä pystyy kehittämään - tästä lisää osiossa item levelling.
Kun esine on augmentoitu, siihen voi lisätä perkejä. Perkien tekemiseen tarvitset gizmon ja komponentteja. Gizmoja voi tehdä workbenchillä.
Kun klikkaat gizmoa, saat esille listan komponenteistasi. Näistä valitsemalla 1-5 voit saada erilaisia perk-vaihtoehtoja. Näiden joukossa on sekä positiivisia että negatiivisia perkejä - mitä parempi invention-tasosi on, sitä todennäköisemmin saat parempia perkejä. Kun olet valinnut komponentit, saat satunnaiset 1-2 perkiä ja xp:tä sen mukaan mitä komponentteja käytit. Saatu xp riippuu pääosin komponentin harvinaisuudesta. Perkejä tehdessä common-komponentteja käytetään 5 kohtaa kohden, muita yksi.
Jos haluat saada jonkin tietyn perkin, kannattaa valita useita eri komponentteja, jotka antavat sitä. Tällöin saat sen paljon todennäköisemmin. Lista komponenteista löytyy ylempää osiosta dissassembly. Joitain perkejä saa vain, jos käyttää useampia sitä antavia komponentteja. Joillain perkeillä on myös useita tasoja - mitä enemmän käytät sopivia komponentteja (ja korkeampi invention-tasosi on), sitä korkeatasoisempia voit saada.
Kun olet lisännyt perkin gizmoon, voit vapaasti käyttää gizmoa haluamaasi augmentoituun esineeseen, jolloin se saa sen perkit. Body armouriin, leg armouriin, 2h-aseisiin ja työkaluihin voi laittaa 2 gizmoa, muihin yhden. Gizmon voi poistaa käyttämällä gizmo dissolveria. Jos haluat gizmon takaisin, voit käyttää equipment dissolveria, joka tuhoaa augmentoidun esineen. Toinen tapa on kehittää välinettä tarpeeksi korkeatasoiseksi ja sitten ottaa se osiin (disassemble).
Jos jotain perkiä on useampi kappale samaan aikaan käytössä, niistä vain korkeatasoisin on voimassa.
Perkit:
Positiiviset perkit
Perk
Efekti
Komponentit
Absorbative
20 % mahdollisuus, että iskun damage heikkenee 5 % per taso.
Iskee satunnaisesti 50 % per taso aseesi damagesta. (PVP:ssä 10 %)
Magic parts, Imbued/Dragonfire components.
Crystal Shield
Perkillä on kaksi vaihetta. Ensin määritetään aktivoituuko perk: 10 % mahdollisuus aktivoitua. Kun perk aktivoituu 10 sekunnin aikana saamastasi damagesta "säilötään" 5 % per rank. Kun 10 sekuntia on kulunut, saat toisen lifepoint barin, joka on säilötyn damagen suuruinen. Ylimääräinen bar kestää enintään 30 sekuntia tai kunnes se on tyhjä. Myös itse aiheutettu damage säilöytyy.
Clear parts, subtle/ faceted components.
Demon Slayer
Teet 7 % enemmän vahinkoa demoneita vastaan.
Clear parts, Dextrous/Ancient components.
Devoted
3 % per taso mahdollisuus, että Protection prayerit toimivat osuessaan 100 % PvE tai 75 % PvP kolmen sekunnin ajan.
4,5 % per taso mahdollisuus, että Protection prayerit toimivat osuessaan 100 % PvE tai 75 % PvP kolmen sekunnin ajan. Perk vie molemmat paikat gizmosta. Ei stackaa Devoted kanssa.
Crystal parts, strong/ faceted/ zaros components.
Enhanced Efficient
Esineen latauksien kulumisnopeus vähenee 9 %. Perk vie molemmat paikat gizmosta. Ei stackaa Efficientin kanssa.
Kun hyökkäät takaa tai sivulta, Backhand, Binding Shot ja Impact eivät stunnaa vastustajaa, mutta tekevät 40 % enemmän damagea. Samoin Forceful Backhand, Tight Bindings ja Deep Impact tekevät 15 % enemmän damagea. Jos et hyökkää edestä tai takaa, abilityt käyttäytyvät normaalisti.
Combust, Dismember ja Fragmentation shot abilityt iskevät 20-60 % enemmän damagea (20 % / rank), mutta viholliset ottavat niistä liikkuessaan vain 1,5-kertaisen damagen.
Avernic components
Mobile
Vähentää abilityjen Surge, Escape ja Barge cooldownia 50 %, mutta ne eivät anna adrenaliinia.
Antaa 1 % mahdollisuuden per taso tehdä 1 % enemmän vahinkoa per taso, maksuna 1 gp per ylimääräinen aiheutettu vahinko. HUOM! Raha otetaan repustasi, ei rahapussista.
Provoke ability toimii 3x3-alueella kohdistettuun monsteriin.
Spiked parts, Sharp/Knightly components.
Tinker
Smithingissä tai firemakingissa 5% mahdollisuus per rank 1-3 saada 25 % lisä xp:tä
Delicate parts, fungal/ clockwork component
Trophy-taker's
Antaa 3 % mahdollisuuden per taso, että tapettu hirviö ei rekistöröidy slayer taskiin/contractiin. Samalla 2 % per taso mahdollisuus, että se rekistöröityy kahdesti.
Parantaa Barricade abilityn kestoa ja vähentää sen cooldownia 10 % per taso.
Crystal parts, Evasive components. (Armour gizmo)
Ultimatums
Vähentää vaaditun adrenaliinin määrää 5 % per taso abilityille Overpower, Frenzy, Unload ja Omnipower. Tämä ominaisuus ei stackaa muiden ultimate adrenaline saving efektien kanssa.
Saadut xp-määrät vaihtelevat normaaliin xp-määriin verrattuna.
Tensile parts, Stunning components.
Profane
Et voi juoda prayer potioneita, toistaiseksi super restoret palauttavat kuitenkin prayeria.
Clear/Cover/Crystal/Flexible/Padded/Simple/Tensile parts, Living components. (Armour gizmo only)
Undead Bait
Teet 30 % vähemmän vahinkoa epäkuolleita vastaan.
Connector/Magic/Smooth/Stave parts.
Kosmeettiset perkit
Perk
Efekti
Komponentit
Hallucinogenic
Aiheuttaa näkemään kummallisia asioita...
Clear/Crafted/Simple parts, Light components
Talking
Antaa varusteille kyvyn puhua.
Base/Head/Organic/Simple parts, Living components
Skillcape perkit, voit laittaa näitä 3 kappaletta max-, completionist- ja trimmed completionist viittaan. Perkit toimivat myös pitämällä kyseistä viittaa päällä tai aktivoituna niiden ollessa repussa. Voi siis olla kätevää laittaa passiiviset viittaan ja aktivoitavat pitää repussa.
Lisätietoa:
Viitta
perk
Attack
Mahdollisuus ettei esine kulu käytössä tai taistelussa.
Strength
Dismember kestää ylimääräiset 2 sekuntia.
Defence
Toimii sign/ portent of lifenä.
Ranged
Toimii kuin Ava's device - reput.
Prayer
Antaa samat hyödyt kuin sytytetyt polttajat (lit burners)player-owned housessa.
Magic
Toimii spellbookin vaihtajana pankeilla.
Runecrafting
Aktivoituna kertoo henkilökohtaisen runen rune goldberg koneeseen.
Construction
Vähentää hintaa lankkuja tehdessä.
Constitution
Tuplaa life pointsien parantumisnopeuden.
Agility
Antaa mahdollisuuden tupla lippuihin Brimhavenin agility areenalla. Toimii Karamja task setin palkintojen kanssa.
Herblore
Aktivoituna puhdistaa kaikki herbit repusta ilman xp:tä.
Thieving
Vähentää stunnaus ajan 4,2 sekunnista 3 sekuntiin.
Crafting
Lankaa (thread) ei tarvitse craftingissa.
Fletching
Mahdollisuus lisätä automaattisesti stringi bowiin fletchingin yhteydessä.
Slayer
Aktivoituna voit teleportata saatavilla oleville slayer mastereille.
Hunter
Aktivoituna antaa juju hunter potion efektin.
Mining
Antaa +2 skill bonuksen.
Smithing
Antaa saman efektin kuin goldsmithing gauntlesit.
Fishing
Antaa mahdollisuuden napata kaksi kalaa kerralla.
Cooking
Estää ruuan palamisen.
Firemaking
Aktivoituna tekee tulen kohtaan, jossa seisot.
Invention
Hidastaa invention chargen kulumista.
Summoning
Antaa mahdollisuuden säästää charmeja poucheja tehdessä.
Dungeoneering
Voit teleportata resource dungeoniin.
Farming
Antaa mahdollisuuden kerätä kaikki tuotteet kerralla.
Divination
Mahdollisuus säästää divination materiaaleja.
Woodcutting
Parempi mahdollisuus löytää bird's nestejä ja crystal geodeja.
Quest Points
Lisää 30 sekuntia Tears of Guthix minipeliin.
Item levelling
Kun olet augmentoinut esineen, pystyt kehittämään sitä. Kehitys tapahtuu kehittämällä esineeseen liittyvää taitoa (combat, fishing tai woodcutting). Esineen saama xp on suoraan verrannollinen taitoon taitoon saatuun xp:seen, joten nopein taidon kehitystapa on myös nopein esineen kehittämiselle.
Combatissa kehityksen voi maksimoida käyttämällä useampaa augmentoitua esinettä samaan aikaan (ase/aseet + body + legs). Armourien ja main-handien kehitysnopeus on 4 % combat xp:stä, off-handien 2 % ja 2h-aseiden 6 %. Invention xp:n osalta mainhand + off-hand on yhtä nopeaa xp kuin 2h, mutta ne kehittyvät hieman eri tahdissa (2h kehittyy nopeammin, dual-wieldillä kehitetään kahta samaan aikaan).
Skillaus-työkaluja voi käyttää vain yhtä kerrallaan.
Kun olet kehittänyt esinettä haluamasi määrän, voit lunastaa siitä invention xp:tä. Tähän on kaksi tapaa: disassemble ja siphon. Disassemble tuhoaa esineen, mutta antaa maksimimäärän xp:tä sekä ylimääräisiä komponentteja (ja mahdollisesti gizmot takaisin). Jos käytät siphonia, saat vain puolet mahdollisesta xp:stä, mutta saat säilyttää esineesi ja sen perkit. Esineen xp menee tällöin nollaan, ja voit kehittää sitä uudestaan.
Mitä korkeampi esineen taso on, kun hajotat/siphonet sen, sitä enemmän xp saat. Lisäksi, mikäli päätät hajottaa esineen, voit saada siitä moninkertaisen määrän komponentteja ja gizmot takaisin, esineen tasosta riippuen. Esinettä voi kehittää tasoon 20 asti, mutta saat kaikki etuudet jo tasolla 10 (12, jos siphon). Aseen maksimitaso riippuu siitä mitkä tasot olet avannut discoverylla.
Taulukko näyttää tier 80 esineistä saatavan Invention xp:n. Tier 70 xp saadaan kertomalla taulukossa oleva xp 0,85:llä ja tier 90 1,15:llä. Esineen XP ei kuitenkaan riipu esineen tier'stä, vaan pysyy samana.
Esineen taso
Esineen XP
Siphon xp
Disassembly xp
Bonus
1
0
0
0
2
1 160
4 500
9 000
Esinettä hajottaessa 50 % mahdollisuus saada gizmot takaisin.
3
2 607
13 500
27 000
Esineen hajottamisesta saa 2-kertaiset materiaalit.
4
5 176
27 000
54 000
Esineen hajottamisesta ei voi saada romua (junk).
5
8 286
54 000
108 000
Esine käyttää 10 % vähemmän latauksia.
6
11 760
72 000
144 000
Esineen hajottamisesta saa 3-kertaiset materiaalit.
7
15 835
99 000
198 000
Esineen hajottamisesta saa ylimääräisen uncommon-materiaalin.
8
21 152
135 000
270 000
Esinettä hajottamisesta saa gizmot takaisin.
9
28 761
198 000
378 000
Esineen hajottamisesta saa 4-kertaiset materiaalit.
10
40 120
270 000
540 000
Esineen hajottamisesta saa maksimi xp-määrän ja mahdollisesti inspirationia.
11
57 095
378 000
540 000
12
81 960
540 000
540 000
13
117 397
540 000
540 000
50 %:n mahdollisuus ettei siphon kulu.
14
166 496
540 000
540 000
Esine kuluttaa 12,5 % vähemmän latauksia
15
232 886
540 000
540 000
Voit käyttää equpment separatoria esineeseen.
16
320 080
540 000
540 000
Siphon ei kulu käytössä.
17
432 785
540 000
540 000
25 % mahdollisuus ettei equpment separator kulu.
18
575 592
540 000
540 000
Esine kuluttaa 15 % vähemmän latauksia.
19
753 631
540 000
540 000
50 % mahdollisuus ettei equpment separator kulu.
20
972 440
540 000
540 000
10 %:n mahdollisuus, että auttavat perk aktivoituu.
Workbench
Työpöydät ovat paikkoja, joissa voit keksiä asioita mikäli inspiraatiopisteesi riittävät tai luoda parannuksia varusteita varten. Ensimmäinen paikka, jota tulet käyttämään paljon, löytyy Faladorin lodestonen kaakkoispuolelta (NE) olevasta invention guildista. Työpöydät löytyvät:
Alue
Kartta (klikkaamalla saat suuremman kuvan)
Faladorin pohjoispuoli.
Keskellä Ardougnea kirkon vieressä.
Dorgesh-kaanissa Oldakin luona, kaupungin pohjoisosassa.