Mikä ihmeen "invention"?
Vuoden 2013 Runefestillä Jagex ilmoitti suunnitelmistaan tulevalle taidolle, jota silloin kutsuttiin nimellä "Inventor". Tämän uuden taidon ideana olisi ollut uusien keksintöjen keksiminen. Tämän oli tarkoitus olla divinaation "kumppanitaito", joka hyödyntää erityisesti divinaatiolla saatuja energioita. Tämän taidon oli myös tarkoitus tukea muista valmistustaitoja, hieman kuten divinaatio oli tukenut keräystaitoja.
Vuoden 2014 alkupuolella Jagex laittoi Player power -äänestyksen, jossa pelaajat äänestivät inventionin ja Prifddinaksen välillä - Prifddinas voitti. Tämän jälkeen Jagex alkoi miettimään uudestaan, että kannattaako invention toteuttaa omana taitonaan vai ei, sillä kaiken siihen liittyvän pystyisi toteuttamaan nykyisiäkin taitoja käyttämällä. Jagex kertoi tästä julkisesti vuoden 2014 Runefestillä, mutta ei tehnyt vielä virallista päätöstä.
19.3.2015 julkaistussa blogissa Jagex paljasti, että he ovat nyt päättäneet toteuttaa inventionin lisäyksenä olemassaoleviin valmistustaitoihin. Yksi isoimmista perusteluista tälle on se, että suurin osa Jagexin suunnitelmista inventorille on suunnattu korkeatasoisille pelaajille - jos he tekisivät siitä taidon, siinä pitäisi olla sisältöä kaiken tasoisille pelaajille.
Koska invention ei ole taito, Jagex pystyy julkaisemaan sen helpommin osissa. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäiset invention-päivitykset voidaan julkaista hieman aikaisemmin. Tällä hetkellä Jagex suunnittelee julkaisevansa ensimmäisen invention-päivityksen vuoden 2015 lopulla.
Mitä invention sisältää?
Huom.: Nämä ovat eräitä Jagexin mainitsevia alustavia suunnitelmia, joihin voi tulla isojakin muutoksia.
Invention on joukko lisäyksiä olemessaoleviin valmistustaitoihin (oletettavasti smithing/crafting/fletching/construction/summoning), jotka tarjoavat sekä uusia palkintoja että kehitysmenetelmiä korkeatasoisille pelaajille (lvl 80-99). Inventionilla saatujen palkintojen on tarkoitus olla hyvin monipuolisia ja tarjota vaihtelua kehittämiseen - esimerkiksi taistelemiseen ei ole yhtä parasta asetta, vaan ne ovat hyviä eri asioissa.
Vaikka invention ei ole taito, siihen liittyy kuitenkin kehittämistä. Korkeatasoiset pelaajat eivät esimerkiksi pysty suoraan tekemään parhaimpia invention-esineitä, vaan heidän täytyy avata kyky tehdä niitä. Yksi inventionin merkittävä osa on työkalujen/aseiden/familiarien kehittäminen - mitä enemmän niitä käyttää, sitä paremmaksi ne tulevat. Silläkin voi olla merkitystä miten niitä käyttää - jos esimerkiksi käyttää tiettyä asetta tiettyjä vihollisia vastaan, se voisi saada damage bonuksen (tai jotain muuta) niitä vastaan.
Kustomointi on myös olennainen osa inventionia. Ideana on, että valmistetuista esineistä voi tehdä omanlaisiaan - niin kyvyiltään kuin ulkonäöltään.
Invention käyttää raaka-aineina divinaatioenergioita (kaikkia niistä) sekä monien muiden skillien esineitä. Sillä yritetään antaa käyttötarkoitusta eräille vähemmän hyödyllisille esineille.
Inventionissa tullaan hyödyntämään monia RuneScapella uudempia tai harvinaisempia teknologioita, kuten dorgeshuunien sähkö, dwarfien höyrykoneet ja divinaatioenergia. Inventionilla saattaa olla isompikin rooli Godlessien tarinassa, jossa he voisivat käyttää sitä jumalia vastaan.
Mitä te haluaisitte nähdä inventionin mukana tulevan?