Kakkutukka kirjoitti:Ja mikä syy tähän on, että auton kone ei kierrä mutta prätkän kone kyl? Kyllähän se yleensä näin on mutta onpahan noita isol koneel varustettui ilmajäähy harrikoit mitkä ei kierrä mut vääntää ihan homona. Vaikka autonkin kone vääntää, silti sama periaate näkyy kaasun asennossa. En ymmärrä mitä yrität hakee :l
En tie enää itekkään, ei pitäs kirjotella väsyneenä
Valokaapeli kirjoitti:Kakkutukka kirjoitti:Rokkari, käyppä viksuna poikana kattoo ajoneuvojen dynopaperit. miks tehokäyrä nousee kierrosten mukaan?:D ei sun autos oo tyhjäkäynnil huipputehoi. Google ja fysiikka on jees. En tiiä mitä kohtaa et oo tajunnu tossa
D
ei vittu siihen synny kaasuu painamal lisää tehoja vaan se käyttää sillon vaan isomman osan kapasiteetistaan, tajuux?:D Jos autos on vaik 50 heppaa tyhjäkäynnillä ni ne tehot ei kasva yhtään siinä vaiheessa ku kierrokset nousee. Aivot ja rationaalinen ajattelu on jees. En tiiä miten voit olla noin tyhmä
D
Siinä on Porsche Boxterin dynokäyrät, huomatkaa miten ~1,5k rpm eli tyhjäkäynnillä on 30kW eli suunnilleen 40 heppaa.
Sitten painetaan kaasua, kierrokset alkaa nousta ja dynokäyrästä selviää että tehot nousee kierrosten mukana. Sylintereihin siis virtaa enemmän polttoainetta ja nopeemmissa sykäyksissä = männät liikkuu nopeempaa = männät pyörittää kampiakselia nopeemmalla tahdilla, tästä puolestaan on vedetty sensorin kautta piuhat ohjaamoon ja voi silmät pyöreenä kattella miten kierrosluku nousee.
Miettikää mitä tapahtuu kun kaasu on rajotettu ettei se liiku enempää kun määrän x. Ainakin kaikissa autoissa ja moottoripyörissä mitä mä oon ajanu niin kierrokset tasottuu kun kaasua pitää paikallaan, eli tässä tapauksessa väännetään kahvaa niin pitkälle kunnes rajotin estää liikkumisen.
Tsädäm, ne kierrokset lakkaa nousemasta ja mitä tehokäyrälle käy kun se seuraa kierroksia? Sekin pysähtyy. Potentiaalia olis vielä mutta sitä ei saada hyödynnettyä. Tätä kutsutaan rajottamiseks, ei niitä tehoja mitenkään taiota pois koneesta mutta niiden käyttö estetään.