Sivu 20/21

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 24.04.2014, 23:46
Kirjoittaja Anspi
Kakkutukka kirjoitti:Kannattaa miettiä siltä kantilta kuka todellisuudessa kadulla valvoo. Nää tehorajotukset voidaan tehdä ihan laillisesti esim. kaasukahvan liikettä rajoittamalla. Asteet vain mitataan ja merkataan. Enpä kannusta ketään tohon viritystouhuun, voip tulla maksettavaa kun ajelee pikkuAalla tonnista turbogixxeriä... :)

Mitään asiasta tietämättä on pakko kysyä, että miten kaasukahvan liikkeen rajoitus vaikuttaa moottorin tehoon millää lailla? Vaikuttaa toki siihen, paljon sitä tehoa sieltä otetaan irti, mutta kaikella järjellä moottorin tehot pysyy kuitenki samana.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 25.04.2014, 18:47
Kirjoittaja Tsino
Tuli orpo olo kun kuskasin kevaria ostajalle ja vastaan tuli pärriä, ite pitää venaa nyt pari vuotta et saan suoraa kunnon kortin ;_;

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 27.04.2014, 20:18
Kirjoittaja Kakkutukka
Anspi, eri kaasunasennoilla tarjotaan eriverran soppaa. Saattaa se vapaalla kiertää rajottimelle. Samaa voit kokeilla esim autoillessa. Vitonen sisään ja ajelet 120, vertaa kaasun asentoa siihen nähden että tarvitaan vauhtia 220.. käytännössähän tämä tarkottaa sitä, että syötetään vaan koneeseen lisää soppaa joka tuottaa sitä voimaa enemmän, selvimmiten tämähän näkyy huippuja tavotellessa vehkeellä kuin vehkeellä. Voidaan verrata pintakaasulla kiihytyksee jne.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 27.04.2014, 20:29
Kirjoittaja Rokkari
Kakkutukka kirjoitti:Anspi, eri kaasunasennoilla tarjotaan eriverran soppaa. Saattaa se vapaalla kiertää rajottimelle. Samaa voit kokeilla esim autoillessa. Vitonen sisään ja ajelet 120, vertaa kaasun asentoa siihen nähden että tarvitaan vauhtia 220.. käytännössähän tämä tarkottaa sitä, että syötetään vaan koneeseen lisää soppaa joka tuottaa sitä voimaa enemmän, selvimmiten tämähän näkyy huippuja tavotellessa vehkeellä kuin vehkeellä. Voidaan verrata pintakaasulla kiihytyksee jne.

eli käytännös ei vaikuta vehkeen tehoihi millää taval, hyvi selitetty

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 27.04.2014, 20:40
Kirjoittaja Tsino
Tässä pitää tietää miten kaasarit ja ruiskut toimii, mitä enemmän kaasuu auki = sitä enemmän bensan ja ilman seosta virtaa sylinteriin. Ei se teho tyhjästä synny ja jos kaasu ei aukee kokonaan ei aukee kaasari/ruiskukaan.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 27.04.2014, 22:01
Kirjoittaja Kakkutukka
Rokkari, käyppä viksuna poikana kattoo ajoneuvojen dynopaperit. miks tehokäyrä nousee kierrosten mukaan?:D ei sun autos oo tyhjäkäynnil huipputehoi. Google ja fysiikka on jees. En tiiä mitä kohtaa et oo tajunnu tossa :DD

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 27.04.2014, 22:23
Kirjoittaja Tsino
Tähän pitää vielä kertoo et autoissa on vääntävät koneet joissa maksimiteho saavutetaan jossain 4k rpm kohalla, pärrissä kiertävät koneet jotka vaatii +9k rpm huipputehoihin.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 06:23
Kirjoittaja Kakkutukka
Ja mikä syy tähän on, että auton kone ei kierrä mutta prätkän kone kyl? Kyllähän se yleensä näin on mutta onpahan noita isol koneel varustettui ilmajäähy harrikoit mitkä ei kierrä mut vääntää ihan homona. Vaikka autonkin kone vääntää, silti sama periaate näkyy kaasun asennossa. En ymmärrä mitä yrität hakee :l

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 14:33
Kirjoittaja Valokaapeli
Kakkutukka kirjoitti:Rokkari, käyppä viksuna poikana kattoo ajoneuvojen dynopaperit. miks tehokäyrä nousee kierrosten mukaan?:D ei sun autos oo tyhjäkäynnil huipputehoi. Google ja fysiikka on jees. En tiiä mitä kohtaa et oo tajunnu tossa :DD

ei vittu siihen synny kaasuu painamal lisää tehoja vaan se käyttää sillon vaan isomman osan kapasiteetistaan, tajuux?:D Jos autos on vaik 50 heppaa tyhjäkäynnillä ni ne tehot ei kasva yhtään siinä vaiheessa ku kierrokset nousee. Aivot ja rationaalinen ajattelu on jees. En tiiä miten voit olla noin tyhmä :DD

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 14:57
Kirjoittaja Rokkari
Valokaapeli kirjoitti:
Kakkutukka kirjoitti:Rokkari, käyppä viksuna poikana kattoo ajoneuvojen dynopaperit. miks tehokäyrä nousee kierrosten mukaan?:D ei sun autos oo tyhjäkäynnil huipputehoi. Google ja fysiikka on jees. En tiiä mitä kohtaa et oo tajunnu tossa :DD

ei vittu siihen synny kaasuu painamal lisää tehoja vaan se käyttää sillon vaan isomman osan kapasiteetistaan, tajuux?:D Jos autos on vaik 50 heppaa tyhjäkäynnillä ni ne tehot ei kasva yhtään siinä vaiheessa ku kierrokset nousee. Aivot ja rationaalinen ajattelu on jees. En tiiä miten voit olla noin tyhmä :DD

no ei perkele ehit enste vastaa

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 15:04
Kirjoittaja Valokaapeli
Rokkari kirjoitti:no ei perkele ehit enste vastaa

annoin sulle koko aamupäivän aikaa ku en töistä tulles jaksanu ownaa....

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 15:28
Kirjoittaja Rokkari
Valokaapeli kirjoitti:
Rokkari kirjoitti:no ei perkele ehit enste vastaa

annoin sulle koko aamupäivän aikaa ku en töistä tulles jaksanu ownaa....

toiset käy koulussa -.-

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 15:33
Kirjoittaja Tsino
Kakkutukka kirjoitti:Ja mikä syy tähän on, että auton kone ei kierrä mutta prätkän kone kyl? Kyllähän se yleensä näin on mutta onpahan noita isol koneel varustettui ilmajäähy harrikoit mitkä ei kierrä mut vääntää ihan homona. Vaikka autonkin kone vääntää, silti sama periaate näkyy kaasun asennossa. En ymmärrä mitä yrität hakee :l

En tie enää itekkään, ei pitäs kirjotella väsyneenä

Valokaapeli kirjoitti:
Kakkutukka kirjoitti:Rokkari, käyppä viksuna poikana kattoo ajoneuvojen dynopaperit. miks tehokäyrä nousee kierrosten mukaan?:D ei sun autos oo tyhjäkäynnil huipputehoi. Google ja fysiikka on jees. En tiiä mitä kohtaa et oo tajunnu tossa :DD

ei vittu siihen synny kaasuu painamal lisää tehoja vaan se käyttää sillon vaan isomman osan kapasiteetistaan, tajuux?:D Jos autos on vaik 50 heppaa tyhjäkäynnillä ni ne tehot ei kasva yhtään siinä vaiheessa ku kierrokset nousee. Aivot ja rationaalinen ajattelu on jees. En tiiä miten voit olla noin tyhmä :DD

Kuva
Siinä on Porsche Boxterin dynokäyrät, huomatkaa miten ~1,5k rpm eli tyhjäkäynnillä on 30kW eli suunnilleen 40 heppaa.
Sitten painetaan kaasua, kierrokset alkaa nousta ja dynokäyrästä selviää että tehot nousee kierrosten mukana. Sylintereihin siis virtaa enemmän polttoainetta ja nopeemmissa sykäyksissä = männät liikkuu nopeempaa = männät pyörittää kampiakselia nopeemmalla tahdilla, tästä puolestaan on vedetty sensorin kautta piuhat ohjaamoon ja voi silmät pyöreenä kattella miten kierrosluku nousee.
Miettikää mitä tapahtuu kun kaasu on rajotettu ettei se liiku enempää kun määrän x. Ainakin kaikissa autoissa ja moottoripyörissä mitä mä oon ajanu niin kierrokset tasottuu kun kaasua pitää paikallaan, eli tässä tapauksessa väännetään kahvaa niin pitkälle kunnes rajotin estää liikkumisen.
Tsädäm, ne kierrokset lakkaa nousemasta ja mitä tehokäyrälle käy kun se seuraa kierroksia? Sekin pysähtyy. Potentiaalia olis vielä mutta sitä ei saada hyödynnettyä. Tätä kutsutaan rajottamiseks, ei niitä tehoja mitenkään taiota pois koneesta mutta niiden käyttö estetään.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 15:51
Kirjoittaja Valokaapeli
Ei tehot nouse tos kuvas. Se määrä mitä tehoist otetaa irti (power output) nousee sitä mukaan ku painaa kaasuu.
Kaikille avoin galluppi: Jos sul on Boxter tyhjäkäynnil pihas ja joku tulee kysyy paljo siin on heppoi ni vastaaks et siin on 40, koska se ei sillä hetkel käytä yhtään enempää vai ootsä rehellinen ittelles ja kerrot et päälle 200?

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 16:09
Kirjoittaja Tsino
Suomessa kun puhutaan tehoista tarkotetaan vetäville pyörille meneviä tehoja. Ei moottorin maksimitehoja ilman mitään lisälaitteita niinkun jenkit tykkää puhua.
Sulla saa olla jumalallinen auto jos kokoajan täydet tehot vetävillä pyörillä

Tää oli taas hyvä vertaus, Boxterissa on tietenkin 200 heppaa käytettävissä, ellei sitä oo rajotettua tavalla x. Jos sulla on 70kW pyörä joka on rajotettu niin että sieltä saa sen 35kW käyttöön, eli mitä tässä haetaankin, niin sanoks sää sitä vielä 70kW pyöräks?

E: Lisään vielä senverran että ne vetäviltä pyöriltä lähtevät maksimitehot on ne mitä ilmotetaan automainoksissa/rekisteriotteessa jne

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 16:56
Kirjoittaja Valokaapeli
Okei, kiitos. PS: voitko jatkossakin vastailla tukkaKakun puolesta ku oot paljon parempi artikuloimaan rationaalisesti.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 21:47
Kirjoittaja Kakkutukka
Taisitten en vaan oo ollu kotona vastaamas? :lol: älyhoi.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 21:50
Kirjoittaja Whiba
vitun taliaivo :D:D

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 28.04.2014, 22:21
Kirjoittaja Sopulii
Tän langan täl sivul haisee pahasti lenkkareihi kaatunu bensa

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 29.04.2014, 11:09
Kirjoittaja Valokaapeli
Kakkutukka kirjoitti:Taisitten en vaan oo ollu kotona vastaamas? :lol: älyhoi.

aajoo, iteki oon ihan onneton selittää yhtään mitään jossen oo himas.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 29.04.2014, 20:58
Kirjoittaja Kakkutukka
Millähän muulla mä nyt vastaan jos oon liikentees tai kiireinen :D En mä usko että kesken töiden tuun yhtäkkii polii vastaa yhtee lankaa? :D

Btw tää polkumopo otti kesäluukin.
Kuva

IMO toi pakosarja menee vaihtoo runko vanteineen maalarille ja tankki että perä saa uutta muotoo ja sävyy. Pakosarjasta 4-2-1-2 tuplaulostuloilla siis, kartiovaimentimet, rosteriset kokonaan.Yleisilmettä ja tekniikkaa muuttaa. Kattoos ens syksynä rupeis turbottelees

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 29.04.2014, 21:24
Kirjoittaja Exor
Kakkutukka kirjoitti:Millähän muulla mä nyt vastaan jos oon liikentees tai kiireinen :D En mä usko että kesken töiden tuun yhtäkkii polii vastaa yhtee lankaa? :D

Luulis et nykyaikana pystyy kaikil kännyil paitsi jollai senioriversioil suht helposti polissa käymään.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 29.04.2014, 21:50
Kirjoittaja The Mehu
älkää ny kehatko

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 30.04.2014, 10:21
Kirjoittaja Valokaapeli
Kakkutukka kirjoitti:Millähän muulla mä nyt vastaan jos oon liikentees tai kiireinen :D En mä usko että kesken töiden tuun yhtäkkii polii vastaa yhtee lankaa? :D

Ite vastaan yleensä kännykällä, mut hei älyhoi: pointti ei ollu et vastaatko himas vai sua lainaten jollain muulla, tsiigaa kui tard lause tuli sun takii. Pointti oli et sun vastaukset on paskoja ja sit oot viel auttamattoman paska artikuloimaan, lähinnä koitat vittuilla siin vaihees ku sua ei ymmärretä. Kirsikkana kakun päällä et ees ymmärrä sen vertaa suomee, et vetoot liikkeessä oloon siinä vaihees ku sanon Tsinon olevan sua selkeempi. Siis, mitä vittua?

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 30.04.2014, 13:24
Kirjoittaja Pulla
No eihä se ymmärtäny sitä mitä sä koitit sanoa -> siitä tämä millä mä nyt vastailen, sääli