Sivu 19/21

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 10.02.2014, 01:36
Kirjoittaja Sir Dollari
Nocando kirjoitti:En muista missä perämättäässä asuit mutta nyt ollaan niin kaukana metässä taas tieliikennelain tietämyksessä.

Tämä. Pelottaa edes kuvitella Kakkutukka liikenteessä. Hyppäys moposta suoraan moottoripyörään on aivan liikaa. Noin tehokkaalla vehkeellä et laillisesti saisi ajaa vielä moneeeeeeen vuoteen. :toru::

1. Ensin pitäisi hommata A1-kortti 16-vuotiaana. 18-vuotiaana korotat sen A2-korttiin eli alle 35kw pyörät. Köröttelet A2-kortin jälkeen kaksi vuotta, niin voit korottaa aikaisintaan 20-vuotiaana yli 35kw pyöriin.

2. 24-vuotiaana voit suorittaa tarvitsemasi yli 35kw kortin tai ajettuasi 2-vuotta A2-kortilla.

Luonnollisesti jokaiseen korottamisvaiheeseen kuuluu teoriaopetusta ja ajotunteja. Onhan tuo rahastusta, mutta kaikki opetus on tärkeää oman ja varsinkin muiden turvallisuuden kannalta. Moista körmyä et voi turvallisesti hallita liikenteessä noin vähällä kokemuksella. Noh, onhan sulla vielä useita vuosia aikaa harjoitella pelloilla korttia varten ;D

Ja se on taattua, että moisella häröttimellä kiinnität jokaisen mummon ja poliisin huomion. Kaukana normaalin näköisestä menopelistä. Sitte ku fobba-setä tulee pysäyttämään, on sakot melekoiset ja kaikkea muuta mukavaa.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 10.02.2014, 13:01
Kirjoittaja Anspi
Sir Dollari kirjoitti:
Nocando kirjoitti:En muista missä perämättäässä asuit mutta nyt ollaan niin kaukana metässä taas tieliikennelain tietämyksessä.

Tämä. Pelottaa edes kuvitella Kakkutukka liikenteessä. Hyppäys moposta suoraan moottoripyörään on aivan liikaa. Noin tehokkaalla vehkeellä et laillisesti saisi ajaa vielä moneeeeeeen vuoteen. :toru::

1. Ensin pitäisi hommata A1-kortti 16-vuotiaana. 18-vuotiaana korotat sen A2-korttiin eli >35kw pyörät. Köröttelet A2-kortin jälkeen kaksi vuotta, niin voit korottaa aikaisintaan 20-vuotiaana <35kw pyöriin.

2. 24-vuotiaana voit suorittaa tarvitsemasi <35kw kortin tai ajettuasi 2-vuotta A2-kortilla.

;) opetellaan käyttämään < ja > oikein ;p

Ihan näpsän olone peli mut liikenteesee sä et oo tol menos piitkään aikaan. Piähä hauskaa siel pellol. Tosin jos asut keskel mettää jo valmiiks nii ei kai siinä sit muuta ku nautinnollisia hetkiä mopoilun paris =]!

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 10.02.2014, 15:17
Kirjoittaja Valokaapeli
Kakkutukka kirjoitti:Kilvissä on vaan se etu että oot vakuutettu liikenteessä, se on se suurin riski jos jotain sattuu.

Ja btw mitä tohon kuussatkuun pitäs sitten tehdä jotta se näyttäis moottoripyörältä :D

Miten kilvet on suurin riski tapaturman sattuessa? Vaihda se fillaris vaikka aivoihin ja moottoripyörään.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 10.02.2014, 16:05
Kirjoittaja Sir Dollari
Anspi kirjoitti:;) opetellaan käyttämään < ja > oikein ;p

Hyvä huomio, kiitän O_____o

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 10.02.2014, 18:43
Kirjoittaja Kakkutukka
Mitäs sitten sanotaan ajoneuvosta joka on itse tehty, voiko sen määritellä kevytmoottoripyöräks, moottoripyöräks vai onko se vaan mopo moottorisahan koneella. Antaa olla, loppupeleissä ite oon käsittäny ehkä väärin.

Ulkonäköprobleemaan mulla on vastaus; stunttipeleissä on ulkonäköö muutettu, ja en itse kuitenkaa oo kerenny tehdä juur mitään. Edessähän pilkistää muuten nappulapiikkirengas. Järjellä kun miettii niin reilu kahensadankilon setti ja sata kaakkia perään niin siinä ei nastat edessäkään juur hyödytä talvella jääpommittelussa. Mä en ite oo tehny tohon muutaku avannu konetta ja kumit vaihtanu. Pinkit härpäkkeet on kaatumaraudat, miehekkään värisenä vaan. Ei huvita satojen eurojen tankkia uusia hirveen usein kun se on sit yks maalauskerta per turpaluisu. Peilit ja vilkut on karsittu ehkä syystäkin pois, tää ei oo tieliikenteeseen tulossa.

Rekisteröity ajoneuvo on laillisena myös vakuutettu. Kuka maksaa tapaturman sattuessa? Ilmasin ehkä edellisellä sivulla asian jollain tapaa sitten väärin, mut käytännössähän täysin rekisteröimätön, jokin vaikka käsin tehty ajoneuvo, sen luokittelu on mun ymmärtääkseni "mahdotonta" pykälien mukaan.

Tällä ajetaan ehkä lähinnä teollisuusalueilla missä löytyy lupa ajaa JA jäällä. Kenties joskus laittaa kilpiin ja joku ajeluttamaan, ei sitä ikänään tiiä.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 10.02.2014, 21:16
Kirjoittaja Anspi
Kakkutukka kirjoitti:Mitäs sitten sanotaan ajoneuvosta joka on itse tehty, voiko sen määritellä kevytmoottoripyöräks, moottoripyöräks vai onko se vaan mopo moottorisahan koneella.

Et voi itte randomisti määritellä sitä mihkään kategoriaan, vaan se riippuu täysin moottorista ja tehosta ja moposta kevariin siirryttäessä myös koko laitoksen huippunopeudesta. Jos meinasit liikenteesee lähtee nii se pitää tottakai rekisteröidä ja kyllä ne siellä osaa sanoo, mikä se on (jossei naura sua pihalle).

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 10.02.2014, 22:59
Kirjoittaja Nocando
Anspi kirjoitti:(jossei naura sua pihalle)

On kyllä aikamonta naurunpyrskähdystä lähempänä ulkoilmaa täällä Runescape-foorumeillakin : D

Kakkutukka kirjoitti:Rekisteröity ajoneuvo on laillisena myös vakuutettu. Kuka maksaa tapaturman sattuessa? Ilmasin ehkä edellisellä sivulla asian jollain tapaa sitten väärin, mut käytännössähän täysin rekisteröimätön, jokin vaikka käsin tehty ajoneuvo, sen luokittelu on mun ymmärtääkseni "mahdotonta" pykälien mukaan.

Jos luokittelu on pykälien mukaan mahdotonta (vaikka yksinkertasimmillaan virimopot lasketaan moottoripyöriks kasvaneen tehon takia), niin sellasta peliä ei saa rekisteriin ensinkään joka ei lukeudu mihinkään ajoneuvoluokkaan. Joten sillä ei saa ajaa julkisella tiellä vaikka kuinka sanoisit sitä moottoripyöräks.

Oikeessa käytännössä, tossa ei oo mitään ongelmaa. Käsin tehdyn ajoneuvon pitää täyttää tietyt kriteerit että sen saa rekisteriin ylipäätään. Väärä lähestymistapa on se, että sulla on tollanen puutteellinen ruoska ja koitat sitä viiä katsastusasemalle odottaen että ne diagnosoi sun mopedis johonkin luokkaan ja voisit sillä ajella ilosesti. Et sä voi lyyä ympyränmuotosta palikkaa kolmionmuotoseen reikään. Toisin sanoen sun pitää muokata ajoneuvoos niin että se vastaa vaatimuksia. Tässä tapauksessa, lisätä valot, peilit yms. Niin siitä saa moottoripyörän, joka on laillinen kulkupeli, vaikka se näyttäiskin "vähemmän kovalta". Siihen pitää vaan taipua.

Eli, ostit kasan paskaa. Kyllä mäkin tuolla voisin ajaa peltoo ja pihaa ympäri ja liukastella lumella/jäällä. Sellaseen riittäs vaan perus piikkikin, ja peltoautokin ajais saman asian, plus talvella olis lämmin siellä sisällä. Ja peltoautoon saa kaverit kyytiin ja sun tapauksessa se ois tärkee apukeino saada muija liekkeihin, ja autolla ajamisesta ylipäänsä tuntumaa sitä ainoota oikeeta tulevan iän hyötykulkupeliä varten.

Ugh. Oma Saab 900 kuljettaa sillon kun VR ja Savonlinja ei toimi.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 11.02.2014, 07:14
Kirjoittaja Kakkutukka
Eli sun sanojen mukaan toi on mulle pillumagneetti ja mun pitäs ajaa autoo :D

En edes kommentoi muuhun koska näytät olevan ihan kujalla siitä, mitä hain takaa.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 03.03.2014, 20:16
Kirjoittaja The Mehu
http://en.wikipedia.org/wiki/Bazooka_Vespa
Itellä tällanen mites muil Kuopiosta voipi spottailla

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 06.03.2014, 11:23
Kirjoittaja Kakkutukka
Kuva
Piti se käyttää pihal
Ei vituta, venannu laakerii kuukauden eivätkä olleet oikeesti tilannu, metästin 2iltaa laakeria ni sit soitin maahantuojalle ja sanovat et 2vko toimitusaika. Odotellaan odotellaan.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 08.03.2014, 02:47
Kirjoittaja Rokkari
onks toi sellane työnnettävä mopo

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 08.03.2014, 17:45
Kirjoittaja Minakka
Rokkari kirjoitti:onks toi sellane työnnettävä mopo

Eiku tälläne:
Kuva

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 03.04.2014, 19:32
Kirjoittaja Kakkutukka
Kuva

Televeteleve. Savut pihal, soi käy ja kukkuu.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 03.04.2014, 20:52
Kirjoittaja Piglet Jr
Kiva valotus, tuli heti hirveen kesäinen olo.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 05.04.2014, 09:51
Kirjoittaja Kakkutukka
Emäntä kuvas.
Jospa sitä kesän mittaa tekis rosteripakosarjan kahella kollektorilla, hitsois uuden perän nykysen ducatiperän räpellyksen tilalle, kuitua kittiä ja maalia. Ilmeen parannus lienee paikallaan vielä.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 19.04.2014, 21:37
Kirjoittaja Slyre
Tuli leffassa vastaan Ducati Hypermotard ja se oli mielestäni hyvän näköinen, joka johti kysymykseen kun mulla on b kortti ja mopo kortti niin jos joskus sitten vähän vanhempana säästän ja ostan itselleni sellaisen niin voinko ajaa suoraa sen A2(?) kortin minkä noihin isoimpiin tarvii vai pitääkö olla jotain kokemusta ja noita aikaisempia kortteja alla?

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 20.04.2014, 12:01
Kirjoittaja Tsino
Ei tarvii olla A1 pohjalla
Mut toi nykynen A2-luokka on ihan vitusta ja saatanasta, tosin alta tonniset Ducatin tuotokset saa vissiin helposti rajotettua sopiviks

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 20.04.2014, 23:31
Kirjoittaja Kakkutukka
Kun nykyään käsittääkseni ei saa kuristaa alle puoleen, ja raja on 35kw, eli 34kw on sallittu vielä kun suorittaa ensimmäistä A korttia jos on jo B kortti pohjalla. Sitten korotus ja oli vielä kolmaskin käytävä, joten 24vuotiaana saa ajaa mitä tahansa jos ei ole piikkikorttia alla. Kysyin ite samaa viime viikolla autokoulus. Eli noi jotkut kuussataset vielä pystyy kuristaan, kun se 68kw tehasteho on maksimi että saa vielä kuristaa. Tehorajat yms korttien osalta on nykyään vitusta.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 21.04.2014, 12:32
Kirjoittaja Sopulii
onks tää kuristelu teil päi joku yleinenki harrastus :toru:: ei minun nuoruudessani :cry:

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 21.04.2014, 13:35
Kirjoittaja J O N T T U
Voi kamala, kun eilen taas eräs tuttu veteli kevarillansa jotain 120km/h monta kertaa keskustan läpi. Mietin vaan että millonka se pikku-Pete tai Irmeli-mummo jää alle tai että tuttu tapattaa ittensä. On se ihmeellinen harrastus tuo. :cry:

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 21.04.2014, 14:03
Kirjoittaja Whiba
Sopulii kirjoitti:onks tää kuristelu teil päi joku yleinenki harrastus :toru:: ei minun nuoruudessani :cry:

itekki mietiskelin et eiks se oo tapana et kuristukset otetaa pois :bro::

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 21.04.2014, 17:25
Kirjoittaja Giant
Tän ketjun ansiosta googlettelin noita prätkäkortteja, mistä lähtien noihin isoihin pyöriin on tarvinnut 24v iän? Rekkaaki pääsee ajaa 21v ellei oo jotain intis ajettua korttia/amista alla...

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 21.04.2014, 23:26
Kirjoittaja Nocando
Olikohan se viime vuoden (2013) alussa kun tuli se ajokorttiuudistus, että autokoulujen pitää tarjota enemmän teoriatunteja (ajokortin hinta nous ihan vitusti), mopoauton ajoon oikeuttava kortti vaati ajo-opetusta ja sit moottoripyöräkortit jaettiin kolmeen luokkaan (A1 16-vuotiaana, A2 18-vuotiaana ja A 24-vuotiaana). A2 kortti kun on 2 vuotta ollu (aikasintaan siis 20v-ikäsenä), niin sit voi suorittaa nuorempana ton A-kortin. Muuten joutuu venaa 24 ikäseks täystehosta kakspyörästä varte.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 21.04.2014, 23:52
Kirjoittaja Drake
Trafin sivuiltaha löytyi vastaus tähän moottoripyörän 24v. ikään ->
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... ttoripyora

Spoiler:
Moottoripyöräkortin hankinta muuttui

Moottoripyörien kuljettamiseen oikeuttavat ajokorttiluokat sekä kuljettajaopetus muuttuivat 19.1.2013. Kuljettajantutkinnon sisältö ei muuttunut.

Moottoripyörä – A-luokka

Luokkaan kuuluvat kaikki moottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen sekä kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho ylittää 15 kW.

Ikäraja: 24 vuotta

Opetus: teoriaopetusta vähintään 12 tuntia sekä ajo-opetusta vähintään 9 tuntia

Tutkinto: teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe liikenteessä


Lisää asiaa tuolla sivulla.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiLähetetty: 24.04.2014, 06:29
Kirjoittaja Kakkutukka
Kannattaa miettiä siltä kantilta kuka todellisuudessa kadulla valvoo. Nää tehorajotukset voidaan tehdä ihan laillisesti esim. kaasukahvan liikettä rajoittamalla. Asteet vain mitataan ja merkataan. Enpä kannusta ketään tohon viritystouhuun, voip tulla maksettavaa kun ajelee pikkuAalla tonnista turbogixxeriä... :)