Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

Majatalon takahuoneen höperöt jaarittelemassa samoista asioista päivät pitkät.

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja ^Mask » 26.06.2012, 02:02

Pistetään jotakin eloa tähänkin aiheeseen!
A1-kortti tuli taskuun toukokuun alussa, mutta itse pyörä (Husqvarna SM 125 S) tuli haettua vasta viime viikon keskiviikkona Valkeakoskelta. Pyörä vaihtoi omistajaa 3600 eurolla ja ajoin sen 225km matkan kotia.
Perus teinihusse ('08 ja 22,5tkm ostettaessa) :
Supermotoa kisaa ajavan Kalle Torosen tarrasarja (Husqvarna TE/TC:n katteet muokattu sopiviksi tuohon), minivilkut joka nurkassa, koropala, Renthal Twinwall-fatbar & Twinwall-kiinnikkeet + muita tuningosia.
Tehopuolesta vastaa Mikunin TM35 flatside-kaasari, Rinon kokoputkisto ja Pipercross.
Tuorevoitelu poistettu virityksien takia, ~3% seoksilla mennään.
Kiihtyvyys on vakiovälityksillä (14/49) ~7s 0-100 ja huiput ~130km/h, tehoa moottorilta lähtee päälle 30 heppaa (tarkkoja lukemia ei ole tiedossa, mutta uskallan vannoa, että koneelta lähtee päälle 30 heppaa noilla osilla).
Kulutus vaihtelee paljonkin; matka-ajossa olen päässyt 6,5l/100km, mutta kaupungissa, 2-päällä ajaessa ja piikillä revittelemällä kulutuksen saa päälle kymmeneen litraan.
Ainoita vikoja on äänenvaimentimen vuoto välipillin ja äänenvaimentimen välistä ja ECUt on huonosti ohitettu (valittaa niistä).

Melkein tuhat kilometriä tuolla ajaneena voin sanoa, että kyllä lähtee ja kulkee hyvin piikkiseks eikä häpeä kisaenskojen rinnalla! Vaihtaisin nelariin vain jos ajaisin paljon pitkiä matkoja ja pyörän ylläpito kävisi liian kalliiksi.
Ainoa vaan, että seokset on ollut joskus päältä kolmea prosenttia, niin öljyä pukkaa putkesta vanteelle, takalipalle, vilkulle, kilpeen ja ajotakin selkään. Äänenvaimentimen, ehkäpä jopa koko putken vaihdan tässä lähiaikoina, sillä yläkiertoinen putki on huono ajettava kaupungissa, vaikka alavääntöjäkin on hyvin.

Sinänsä oli turhaa hankkia kevarikortti ja itse pyörä, kun kerta ensi vuonna elokuussa tulee 18 mittariin, eikä A1 korotu ilmaiseksi A:han eikä edes A1-kortin eduilla saatavaan A2:een (saa A2:en muutamalla teoria- ja ajotunnilla, vaatii A1-kortin omistamisen vähintään kahden vuoden ajalta), vaan minun pitäisi käydä koko A2-kortti ensi vuonna, mikäli haluan ajaa isommilla pyörillä, mutta otetaan nyt ilo irti siitä lyhyestä piikki-iästä ja laitetaan mopopojat polvilleen!
Ja jos joku tulee kritisoimaan rahankäyttöäni niin älkää suotta; en olisi hussea hakenut, ellen tietäisi säästöjä olevan runsaasti kolmannen asteen opintoja varten ja yleisesti elämistä varten! Oma autokin jo löytyy, niin ei mene ostoon rahaa ja tuo Yamaha Aerox-skootteri pitäisi myydä pois nurkista pölyyntymästä = siitä tulee reippaasti rahaa, koska vm. '10 ja 9tkm ajettu ja hyvässä kunnossa.
^Mask
Talonpoika
Talonpoika
Avatar
 
Viestit: 340
Liittynyt: 30.05.2008, 18:08
Paikkakunta: Seinäjoki
RS -hahmo: P U R K K A
IRC-nick: Paukkuh

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja <Jusi> » 26.06.2012, 07:51

Toivottavasti husse toimii hyvin kun kerran noin paljon maksoit noinkin vanhasta/paljon ajetusta.

Jostain oon lukenu et tt hussesta ois saatu 19,5kw kampiakselilta eli ~26hp enkä usko et kaasarin avulla tulis neljää heppaa. Tietty pyörät on yksilöitä ja onhan tuo 30hp vielä suht realistinen luku vaikkakin korkeimmasta päästä.

Ja tosta öljyn roiskimisesta että se on ilmeisesti husseissa vähä semmonen tyyppivika, meinaan että husset joissa on tuorevoitelukin käytössa ni tekee tota välillä. Kannattaa kokeilla vaihtaa vaimentimen villat jos on päässy kastumaan ja pistää tankkiin jotain laatuöljyä esim castrolin power rs tai racing a747 ;)
<Jusi>
Renki
Renki
 
Viestit: 211
Liittynyt: 01.05.2008, 07:22
Paikkakunta: Loimaa
RS -hahmo: Quit

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja ^Mask » 27.06.2012, 02:01

Joo, villat ois tarkoitus vaihtaa ja putkesta polttaa karstat, tuntuu vähän tukkoiselta ja pitää hirveetä mekkalaa, varsinkin piikillä. :D
En mä tuota tehoa rupea sen kummemmin spekuloimaan. Olen itsekkin lukenut, että hussesta on penkitetty kurittomalla vakioputkella juuri tuo 19,5kW, niin siitä sitten aattelin, että putki ja kaasari voisi jonkun verran tuoda. Toki 23,5tkm ajettu alakerta on luku erikseen, mutta puristuksia on edelleen kunnolla ja lähtee kyllä perus tt-hussea äkäisemmin. :razz::
Käytän Motulin 710-öljyä, mikä on laadukkaimpia 2t-öljyjä, mitä rahalla saa (täyssynteettistä, 20€/l), että eipä ainakaan öljyn laadusta voi syyttää tuota sylkemistä.
^Mask
Talonpoika
Talonpoika
Avatar
 
Viestit: 340
Liittynyt: 30.05.2008, 18:08
Paikkakunta: Seinäjoki
RS -hahmo: P U R K K A
IRC-nick: Paukkuh

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Rosecenze » 05.07.2012, 19:41

Tuli vähän kalliimpi kokis, takapyörästä meni laakerit \o/
Rosecenze
Metalliseppä
Metalliseppä
Avatar
 
Viestit: 3041
Liittynyt: 29.04.2008, 19:18
Paikkakunta: Somero
RS -hahmo: *Retired*
IRC-nick: Rosecenze

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja warscape » 13.07.2012, 19:07

Aattelinpaha kysyä et mikä vikana ku MH Furia max vm. 2010(?) savutteleepi kiivasti. Elikkä kuri on otettu pois ja suuttimen kokona toimii 88. Jos rauhallisesti puolikaasulla ajelee ni ei pahemmin savuta, mut sitku hetken aikaa ajelee kovempaa ja isommilla kierroksilla ni putki alkaa lykkimään savua niin maanprkleesti, jonka jälkee savuttaa myös tyhjäkäynnillä.. ja myös ajon jälkeen sammuneen putkesta tulee savua (ei pakokaasua).

Ite arvelen et jos pääsuuttimen vaihtais hitusen pienempää ja ehkä säätelemällä neulaa yms. vois saaha mopon käyttäytymään normaalisti. Olenko oikeassa? Niin kaasutin on Dellorto 16 phbn ja vakiona suutin oli 65.
warscape
Rotanpyytäjä
Rotanpyytäjä
 
Viestit: 24
Liittynyt: 25.01.2009, 16:18
RS -hahmo: N occ

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Tsino » 13.07.2012, 20:14

warscape kirjoitti:Aattelinpaha kysyä et mikä vikana ku MH Furia max vm. 2010(?) savutteleepi kiivasti. Elikkä kuri on otettu pois ja suuttimen kokona toimii 88. Jos rauhallisesti puolikaasulla ajelee ni ei pahemmin savuta, mut sitku hetken aikaa ajelee kovempaa ja isommilla kierroksilla ni putki alkaa lykkimään savua niin maanprkleesti, jonka jälkee savuttaa myös tyhjäkäynnillä.. ja myös ajon jälkeen sammuneen putkesta tulee savua (ei pakokaasua).

Ite arvelen et jos pääsuuttimen vaihtais hitusen pienempää ja ehkä säätelemällä neulaa yms. vois saaha mopon käyttäytymään normaalisti. Olenko oikeassa? Niin kaasutin on Dellorto 16 phbn ja vakiona suutin oli 65.


Itelle tulee ekana mielee et mopos lykkii liikaa öljyä joka sit jää sinne kuumaan pakoputkeen savuumaan
Tsino
Leipuri
Leipuri
 
Viestit: 973
Liittynyt: 29.04.2008, 19:20

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja warscape » 13.07.2012, 20:51

Tsino kirjoitti:
warscape kirjoitti:Aattelinpaha kysyä et mikä vikana ku MH Furia max vm. 2010(?) savutteleepi kiivasti. Elikkä kuri on otettu pois ja suuttimen kokona toimii 88. Jos rauhallisesti puolikaasulla ajelee ni ei pahemmin savuta, mut sitku hetken aikaa ajelee kovempaa ja isommilla kierroksilla ni putki alkaa lykkimään savua niin maanprkleesti, jonka jälkee savuttaa myös tyhjäkäynnillä.. ja myös ajon jälkeen sammuneen putkesta tulee savua (ei pakokaasua).

Ite arvelen et jos pääsuuttimen vaihtais hitusen pienempää ja ehkä säätelemällä neulaa yms. vois saaha mopon käyttäytymään normaalisti. Olenko oikeassa? Niin kaasutin on Dellorto 16 phbn ja vakiona suutin oli 65.


Itelle tulee ekana mielee et mopos lykkii liikaa öljyä joka sit jää sinne kuumaan pakoputkeen savuumaan

Oiskos sulla enemmän tietävänä henkilönä antaa ideoita kuinka estää öljyn liika saanti?
warscape
Rotanpyytäjä
Rotanpyytäjä
 
Viestit: 24
Liittynyt: 25.01.2009, 16:18
RS -hahmo: N occ

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Tsino » 13.07.2012, 22:11

Jos sulla on tuorevoitelu niin öljypumppua säätämällä, ohjeet löytää googlesta. Saattaa toki olla muuki vika
Tsino
Leipuri
Leipuri
 
Viestit: 973
Liittynyt: 29.04.2008, 19:20

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Kae » 13.07.2012, 23:57

Tuli justiinsa ostettua -07 vuoden Derbi DRD Racing SM.
Uusi vasen takavilkku pitäis hankkia kun ei oikein tahdo toimia, muuten ihan pätevä.
Kae
Sikopaimen
Sikopaimen
 
Viestit: 43
Liittynyt: 01.01.2011, 17:11
RS -hahmo: Phant

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Rosecenze » 30.07.2012, 20:46

Ehdotelkaas jotain hyviä nelari kevareita.
Rosecenze
Metalliseppä
Metalliseppä
Avatar
 
Viestit: 3041
Liittynyt: 29.04.2008, 19:18
Paikkakunta: Somero
RS -hahmo: *Retired*
IRC-nick: Rosecenze

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Juuhansson » 30.07.2012, 22:36

Rosecenze kirjoitti:Ehdotelkaas jotain hyviä nelari kevareita.


Miksi nelari?
Juuhansson
Mylläri
Mylläri
 
Viestit: 797
Liittynyt: 08.10.2010, 20:02

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Kakkutukka » 30.07.2012, 23:21

Yamaha wr? Derbit/riejut?
Kakkutukka
Räätäli
Räätäli
Avatar
 
Viestit: 1571
Liittynyt: 01.05.2008, 08:04
RS -hahmo: Kesaexpaaja
IRC-nick: Tolvanen
Klaani: Fin Explorers

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Rosecenze » 31.07.2012, 00:32

Juuhansson kirjoitti:
Rosecenze kirjoitti:Ehdotelkaas jotain hyviä nelari kevareita.


Miksi nelari?


Pienempi polttoaineenkulutus, pidemmät huoltovälit. Miinuksena teho, mutta ei kauheesti kinosta olla rassaamas jatkuvasti.
Rosecenze
Metalliseppä
Metalliseppä
Avatar
 
Viestit: 3041
Liittynyt: 29.04.2008, 19:18
Paikkakunta: Somero
RS -hahmo: *Retired*
IRC-nick: Rosecenze

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Leviathan » 31.07.2012, 00:52

^Ei taas mopopoika tiiä mitä puhuu. Itellä 2-tahti Yamaha eikä oo ollu muuta kun ohjauslaakereissa vikaa (voi tulla nelariinki). Joo mäntää ym saa enemmän olla vaihtamassa, mutta ei niitäkä joka päivää tarvi suinka vaihtaa. Vanhalla männällä 19tkm ajettu. Et se on ihan miten sitä pelii ite käyttää.

Piikkiluokassa en missään nimes ostais koskaan nelaria. Joo jee, pienempi kulutus ja pidemmät huoltovälit woo. Sit kun mennään yli 125cc:iden, niin sitten saa olla nelari, mutta en kyl ite maksais senttiikä jostai möliseväst mopost.
Leviathan
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 263
Liittynyt: 29.04.2008, 19:34
Paikkakunta: Imatra
RS -hahmo: Taalasbiili
IRC-nick: Sathanas
Klaani: Future of Old Style

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Tsino » 31.07.2012, 01:32

Rosecenze kirjoitti:Ehdotelkaas jotain hyviä nelari kevareita.

Yamaha yzf125, Honda cbr, Yamaha wr

Iteltä löytyy yzf, toki tehoo vois olla hitusen enemmän mutta kyl toi kiihtyy ihan tarpeeks nätisti + kulkee käytännössä pyhällä hengellä. Ja plussana viellä se ettei haise 2tahdille kaikki vaatteet.

Mutta ei toi 2tahtisen huoltoväli oo niin paha todellisuudessa kun mitä väitetään ellet raiskaa sitä kokoaikaa, bensaa niillä kyllä palaa sit senkin eestä jonka takii ite päädyin nelariin.
Tsino
Leipuri
Leipuri
 
Viestit: 973
Liittynyt: 29.04.2008, 19:20

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja <Jusi> » 31.07.2012, 15:56

Rosecenze kirjoitti:Ehdotelkaas jotain hyviä nelari kevareita.

Edellä mainitut yamahan wr ja yzfr, ktm duke, husqvarna sms4, sit noi vähän harvinaisemmat derbit/riejut mut jos todella haluut erottua massasta ni fantic tai hm. ;) Fanticin comppi mallista sen verran et on ilmeisesti kuristettu ja et kurittomana tehot olis jopa 20kw. Tän jutun todellisuudesta en sitten tiedä.Ja hintakin on tähtitieteellinen verrattuna muihin nelaripiikkeihin.

Ja mitä noihin pidempiin huoltoväleihin tulee ni ainakin hussen nelaris on huollot 1tkm, 3tkm ja sit aina 3tkm välein. 2t husses taas on 1tkm, 5tkm ja taas aina 5tkm välein. Se siitä huoltovapaudesta.
<Jusi>
Renki
Renki
 
Viestit: 211
Liittynyt: 01.05.2008, 07:22
Paikkakunta: Loimaa
RS -hahmo: Quit

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Rosecenze » 31.07.2012, 15:59

<Jusi> kirjoitti:
Rosecenze kirjoitti:Ehdotelkaas jotain hyviä nelari kevareita.

Edellä mainitut yamahan wr ja yzfr, ktm duke, husqvarna sms4, sit noi vähän harvinaisemmat derbit/riejut mut jos todella haluut erottua massasta ni fantic tai hm. ;) Fanticin comppi mallista sen verran et on ilmeisesti kuristettu ja et kurittomana tehot olis jopa 20kw. Tän jutun todellisuudesta en sitten tiedä.Ja hintakin on tähtitieteellinen verrattuna muihin nelaripiikkeihin.

Ja mitä noihin pidempiin huoltoväleihin tulee ni ainakin hussen nelaris on huollot 1tkm, 3tkm ja sit aina 3tkm välein. 2t husses taas on 1tkm, 5tkm ja taas aina 5tkm välein. Se siitä huoltovapaudesta.


Yzfr:rää ja Aprilia RS4 oon itte lähinna kattellu ja Fanticciaki vähän tullu katteltuu mut sil on hintaa aika suolasest..
Rosecenze
Metalliseppä
Metalliseppä
Avatar
 
Viestit: 3041
Liittynyt: 29.04.2008, 19:18
Paikkakunta: Somero
RS -hahmo: *Retired*
IRC-nick: Rosecenze

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Kae » 02.08.2012, 10:37

Mikä voisi olla vikana, kun Derbi ei ota kunnolla kierroksia?
Vaihdoin pari päivää sitten uuden sytytystulpan, joten ei siitä pitäisi johtua.
Kae
Sikopaimen
Sikopaimen
 
Viestit: 43
Liittynyt: 01.01.2011, 17:11
RS -hahmo: Phant

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja <Jusi> » 04.08.2012, 08:23

Kae kirjoitti:Mikä voisi olla vikana, kun Derbi ei ota kunnolla kierroksia?
Vaihdoin pari päivää sitten uuden sytytystulpan, joten ei siitä pitäisi johtua.

Putsaa ny ainaki ilmanputsari.
<Jusi>
Renki
Renki
 
Viestit: 211
Liittynyt: 01.05.2008, 07:22
Paikkakunta: Loimaa
RS -hahmo: Quit

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Kakkutukka » 04.08.2012, 23:57

Milleenkä pätkii? Ajaessa yhtäkkiä, jatkuvasti vai? Onks tätä sit tapahtunu sadekeleil? Sillo vesieristä tulpanhattu. Ja sit suutin/kaasarin tarkkaamine vois kans olla oleellinen temppu.
Kakkutukka
Räätäli
Räätäli
Avatar
 
Viestit: 1571
Liittynyt: 01.05.2008, 08:04
RS -hahmo: Kesaexpaaja
IRC-nick: Tolvanen
Klaani: Fin Explorers

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Kae » 06.08.2012, 21:09

Kytkintä vähän kattelin ja huomasin, että se ei mene kunnolla pois päältä.
Fixsasin kytkimen ja kaikki toimii nyt normaalisti.
Tarkastan kuitenkin vielä suuttimen, kaasarin ja ilmanputsarin.
Kae
Sikopaimen
Sikopaimen
 
Viestit: 43
Liittynyt: 01.01.2011, 17:11
RS -hahmo: Phant

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja ^Mask » 10.08.2012, 23:44

Joo voisihan sitä pitkästä aikaa jotakin kommentoida tänne.
Eli hussella on nyt rullattu onnellisesti sen melkein 3000 kilometriä ja hyvin on kestänyt, tulppa kerran tossahti ringillä, mutta sekin lähinnä omaa tyhmyyttä, kun tulpalla oli turhan paljon kilsoja takana. Muuten on toiminut kuin unelma! :P

Ilmanputsarin kun pesin sateiden jälkeen, kun oli ihan hirveän paskainen, niin alkoi kierrokset kummasti vähän leijumaan,
pääsuutinta tuskin vielä tarvitsisi vaihtaa isompaan, kun kesällä pukkasin 380 -> 360ps kiinni (Mikunin TMX35-kaasari, ei tartte säikähtää). Kaasari ei ihan optimaalisissa
säädöissä ole; neula ylimmässä lovessa, mutta silti käy rikkaalla, kun röpöttää ennen piikkiä
parilla ekalla vaihteella, ykkösel ei päästä piikille ollenkaan, vaan pätkii. Tyhjäkäynti käy nyt
putsarin pesun jälkeen erinomaisesti, hiukan rikkaalla sekin mahdollisesti.

Öljyä tuo laitos ei enää roiski kuin takavanteelle ja -haarukalle joitakin tippoja, kun laskin seoksia ~2,5%:n paikkeille.
Eniten vituttaa tuo änkkä, Rinon shorty joka vuotaa ja villat mennyt, aivan hirveät äänet ja huutaa kuin pieni eläin kidutettaessa, jos sitä ostais jonkun FMF:n pitkän änkän tilalle, niin ois siedettävät äänet ja öljyäkää ei putkesta varmaan tulisi(en ota kantaa, ettäkö 2t:ssa ois koskaa hyvät äänet, mut paremmat kuin nykyiset olisi hakusessa). 8-)
Vaihteistoöljyä voisi myöskin tässä joku päivä ostaa, kun en oo omana aikanani vaihtanut, vapaata ei löydä helpolla, mutta välivapaita ei onneksi ole tähän mennessä tullut vastaan kuin kerran, pari.
^Mask
Talonpoika
Talonpoika
Avatar
 
Viestit: 340
Liittynyt: 30.05.2008, 18:08
Paikkakunta: Seinäjoki
RS -hahmo: P U R K K A
IRC-nick: Paukkuh

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Lemar » 19.08.2012, 11:46

Ite ajoin tänää ekaa kertaa elämässäni skootteril ={D
Lemar
Raudanvalaja
Raudanvalaja
 
Viestit: 310
Liittynyt: 27.08.2011, 08:27

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja Lemar » 19.08.2012, 11:46

Ainii, onks miten moni tääl ajellu ilma korttii, jääny kiinni? Kertokaa xd ite ajelen atm pari kuukaut viel ilma :]
Lemar
Raudanvalaja
Raudanvalaja
 
Viestit: 310
Liittynyt: 27.08.2011, 08:27

Re: Mopot, kevarit, moottoripyörät ym. v3

ViestiKirjoittaja ReTTeil » 19.08.2012, 13:54

Tuli sitä ajettua ilman korttia mopolla se 14-15v välinen aika ja suhkot paljonki ja sillon en kiinni jäänyt. Tosin sitten ku mopokortin sain on pari kertaa se lähtenytkin :rolleyes::
ReTTeil
Maanviljelijä
Maanviljelijä
Avatar
 
Viestit: 645
Liittynyt: 30.04.2008, 12:21

EdellinenSeuraava

Paluu Ikuisuusjaarittelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 212 vierailijaa