Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

Majatalon takahuoneen höperöt jaarittelemassa samoista asioista päivät pitkät.

Uskotko Jumalaan?

En
54
64%
Kyllä
13
15%
En tiedä
17
20%
 
Ääniä yhteensä : 84

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Valokaapeli » 22.02.2011, 00:52

Jooh, en itekkää diggaa yhtään mistään uskonnoista ku satunnaisesti joutuu käydä aamusin vitut haistattamas kaikenmaailman lähetystyötä tekeville. :biggrin:: Vielä pahempaa oli kaikemmoiset joulu- ja kevätkirkot, paljon mieluummin oisin tehny +6tuntisen koulupäivän ku istunu tunnin lämpimäs kirkos puhumassa paskaa. Pääsiäiskirkot ne vast pahoja onkin, varokaa.
Valokaapeli
Suutari
Suutari
Avatar
 
Viestit: 2304
Liittynyt: 05.01.2011, 16:28
RS -hahmo: Devi Nosgoth
IRC-nick: Valokaapeli
Klaani: Generation Finland

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Hynski » 22.02.2011, 01:31

Arcturus kirjoitti:
Kammo kirjoitti:Mainittakoon vielä, että itse luokittelisin itseni kai jonkinlaiseksi agnostikoksi.

Ensimmäinen suht rehellinen ihminen! Olen 100% varma, että 3/4 näistä "ateisteista" eivät ole sitä täysin. Agnostinen ateisti perhaps?

Tämähän riippuu ihan ateistin määritelmästä, mikä on tällaisissa keskusteluissa usein hyvinkin erilainen eri keskustelijoilla. Varmaankin laajimmin ateisti voidaan tulkita sananmukaisesti ei-teistiksi, eli sisältämään kaikki henkilöt jotka eivät ole teistejä. Siitä sitten voidaan mennä määrittelyssä rajoittavampaan suuntaan, ja kukin päättää itse, kuinka rajaavaksi ateistien luokan tekee, ja miksi kutsuu niitä, joita ei ateisteihin tai teisteihin lasketa. Tämähän on toki keskustelun kannalta hankalaa, kun eri ihmisten määritelmät ateistille usein eroavat ainakin hieman.

Itse olen kannattanut tuota laajempaa sananmukaista määritelmää, missä ateisteihin kuuluvat ne jotka eivät ole teistejä. Se on mielestäni selkeintä, ja tästä joukosta voidaan vielä rajata erilaisia alijoukkoja tarpeen mukaan. Agnostisista ateisteista voidaan toki myös puhua, mutta kyllä mä ehdottomasti pitäisin niitä yhtälailla ateisteina. Vastaavasti kuin vaikkapa punaiset autot ovat yhtä lailla myös täysin autoja, eivätkä ainoastaan punaisia autoja.

Mitä muuten tarkoitat sillä, että on täysin ateisti?
Hynski
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 868
Liittynyt: 28.04.2008, 23:06
RS -hahmo: Hynski
IRC-nick: Hynski

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Gorgo » 22.02.2011, 11:46

heppajätkä kirjoitti:Jooh, en itekkää diggaa yhtään mistään uskonnoista ku satunnaisesti joutuu käydä aamusin vitut haistattamas kaikenmaailman lähetystyötä tekeville. :biggrin:: Vielä pahempaa oli kaikemmoiset joulu- ja kevätkirkot, paljon mieluummin oisin tehny +6tuntisen koulupäivän ku istunu tunnin lämpimäs kirkos puhumassa paskaa. Pääsiäiskirkot ne vast pahoja onkin, varokaa.


Mieluummin mä vaan 6 tuntii koulus olisin ku 3 tuntii kirkos. Edelleenkin, mitä sä hyödyt mistään uskonnost ja mitä hyvää syytä ihmisellä voi olla et tosissaan uskoo satuihin?
Gorgo
Talonpoika
Talonpoika
Avatar
 
Viestit: 366
Liittynyt: 24.07.2010, 11:42
Paikkakunta: Myniz
RS -hahmo: Q ux
IRC-nick: Gorgo

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Arcturus » 22.02.2011, 11:55

Hynski kirjoitti:Mitä muuten tarkoitat sillä, että on täysin ateisti?

Että kieltää suoralta kädeltä kaikkien jumaluuksien olemassaolon, eikä usko mitään, vaikka kuinka vedenpitäviä todisteita iskettäisiin eteen. Näin minä sen näen.
Ja heppajätkä, olkoot vaikka kuinka lämmin kirkko, mutta miltäs susta tuntuisi, jos joutuisit sen tunnin viettämään vaikkapa helluntailaisten seurassa? Varmaan samalta kuin Gorgosta.
Arcturus
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 315
Liittynyt: 16.11.2010, 14:16
Paikkakunta: Marder
RS -hahmo: Arckanum
IRC-nick: Arckanum

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Legendaz` » 22.02.2011, 12:49

Arcturus kirjoitti:
Sliphie kirjoitti: Jos paras kaverinne kertoisi teille nyt olevansa uskossa, mikä olisi reaktio? Mitä mieltä olette ihmisistä, jotka ovat kertoneet kuulleensa Jumalan puhetta?

Tuntien parhaan kaverini, passittaisin hänet väkipakolla terapiaan. Tai sitten aloittaisin hetimiten kolme tuntia kestävän keskustelun astetta henkisemmistä aiheista ja tivaisin alkuperää tälle hairahdukselle.

+ pari muuta samankaltaista lainausta.

Uskomatonta. Antaisitte tällaisen pikkuseikan vaivata kaverisuhdettanne? Onnea loppuelämän ihmissuhteille.

Gorgo kirjoitti:Sanoohan kaikki vaalipuheissaankin rajoittavansa maahanmuuttoa. Kumma kyllä suomessa on edelleen liikaa musuja... Puheet ja teot on kaksi eri asiaa ja useimmiten hyvin kaukana toisistaan.

Kirjoittelet täällä kuinka kirkko polkee ties keiden oikeuksia ja itse sitten jakelet tuollaisia mielipiteitä... Melko itseironista.
Legendaz`
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 802
Liittynyt: 30.04.2008, 07:17
RS -hahmo: Alzmari
IRC-nick: Legendaz`

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Valokaapeli » 22.02.2011, 13:39

Gorgo kirjoitti:
heppajätkä kirjoitti:Jooh, en itekkää diggaa yhtään mistään uskonnoista ku satunnaisesti joutuu käydä aamusin vitut haistattamas kaikenmaailman lähetystyötä tekeville. :biggrin:: Vielä pahempaa oli kaikemmoiset joulu- ja kevätkirkot, paljon mieluummin oisin tehny +6tuntisen koulupäivän ku istunu tunnin lämpimäs kirkos puhumassa paskaa. Pääsiäiskirkot ne vast pahoja onkin, varokaa.


Mieluummin mä vaan 6 tuntii koulus olisin ku 3 tuntii kirkos. Edelleenkin, mitä sä hyödyt mistään uskonnost ja mitä hyvää syytä ihmisellä voi olla et tosissaan uskoo satuihin?

No ihan jo senkin, että uskonnot avartaa maailmankatsomusta ja lisäävät yleistietoutta? Se on paljon parempi ku olla sun kaltanen jääräpää, joka on juuttunut yhteen mielipiteeseen ja vänkää vaan vastaan. :biggrin::
Uskon on tunneperäistä, miksi siihen pitäis ees ettiä syytä? Mut jos se (usko) antaa turvaa ja rauhaa miljoonille ihmisille niin eiks se jo itsessään oo helvetin hyvä syy uskoa ja helvetin hyvä hyöty?

Arcturus kirjoitti:Ja heppajätkä, olkoot vaikka kuinka lämmin kirkko, mutta miltäs susta tuntuisi, jos joutuisit sen tunnin viettämään vaikkapa helluntailaisten seurassa? Varmaan samalta kuin Gorgosta.

Jos tää Gorgo nyt on niin naurettava, ettei pysty tunnin vertaa tehdä jotain, mikä ei välttämättä oo mielipuuhaa, niin en voi ku nauraa. Ite en kokis tätä ongelmaks.
Valokaapeli
Suutari
Suutari
Avatar
 
Viestit: 2304
Liittynyt: 05.01.2011, 16:28
RS -hahmo: Devi Nosgoth
IRC-nick: Valokaapeli
Klaani: Generation Finland

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Hynski » 22.02.2011, 14:16

Arcturus kirjoitti:
Hynski kirjoitti:Mitä muuten tarkoitat sillä, että on täysin ateisti?

Että kieltää suoralta kädeltä kaikkien jumaluuksien olemassaolon, eikä usko mitään, vaikka kuinka vedenpitäviä todisteita iskettäisiin eteen. Näin minä sen näen.

Tuohan on jo uskovaisuutta vastaavaa typeryyttä, jos ei usko vaikka esitettäisiin vedenpitävät todisteet. Toki sellaisiakin tyyppejä varmasti löytyy, mutta en nyt tiedä voiko silti sanoa ainoastaan heidän voivan valehtelamatta sanoa olevansa ateisteja. Miksi sitten kutsuisit henkilöä, joka uskoo kaiken tietämänsä ja ymmärtämänsä perusteella, että minkäänlaisia jumalia ei todellakaan ole, mutta on valmis muuttamaan käsitystään, jos jostain ilmaantuu riittävät syyt tällaiseen johtopäätökseen?

heppajätkä kirjoitti:No ihan jo senkin, että uskonnot avartaa maailmankatsomusta ja lisäävät yleistietoutta?

Nyt alkoi kiinnostaa. Millä tavalla uskonnot avartavat maailmankatsomusta ja lisäävät yleistietoutta?
Hynski
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 868
Liittynyt: 28.04.2008, 23:06
RS -hahmo: Hynski
IRC-nick: Hynski

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Arcturus » 22.02.2011, 15:03

Hyvä kyllä, että takerruit sanoihini, nimittäin huomasin, että on vähän liian suppea käsitys ollut meikäläisellä ateismista. Mutta tuollaista sanoisin agnostiseksi ateismiksi. Ei voida tietää, ja sen aikaa, kun ei tiedetä, kielletään se.

Ja heppajätkä (sori Gorgo, että puhun sun puolesta, korjaa ihmeessä jos jotain menee päin hels viteä), kaikkea ei pidä kestää. Jos pelaat jääkiekkoa, ja sinut laitetaan tanssimaan tunniksi balettia, et itsekään sitä kestäisi. Tämä on lähinnä periaatekysymys.
Arcturus
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 315
Liittynyt: 16.11.2010, 14:16
Paikkakunta: Marder
RS -hahmo: Arckanum
IRC-nick: Arckanum

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja mist » 22.02.2011, 15:18

Nyt alkoi kiinnostaa. Millä tavalla uskonnot avartavat maailmankatsomusta ja lisäävät yleistietoutta?

Ainakin jotkut uskonnot sisältävät viisaita oppeja elämälle, maailma on sellainen millaisena sen haluat nähdä ja ongelma ongelma jos teet siitä ongelman.
mist
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 961
Liittynyt: 01.02.2010, 22:02

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Valokaapeli » 22.02.2011, 16:11

Hynski kirjoitti:
heppajätkä kirjoitti:No ihan jo senkin, että uskonnot avartaa maailmankatsomusta ja lisäävät yleistietoutta?

Nyt alkoi kiinnostaa. Millä tavalla uskonnot avartavat maailmankatsomusta ja lisäävät yleistietoutta?

Ihan jo sillä tavoin, että monien uskontojen arvomaailmat kehottavat ihmisiä kohteliaisuuteen, kunnioitukseen ym. Kyl mä väitän et jos on pienest pitäen kasvatettu sellases arvomaailmas mikä perustuu mm. kohteliaisuudelle ja toisten kunnioitukselle, ni se avartaa maailmankatsomusta kun ei heti oo kriittinen ja ennakkoluuloinen.
Ja eiks tää nyt oo ihan selvä. :biggrin:: Yleistieto, yleistietous, yleissivistys, miten sen nyt haluakaan ilmaista rakentuu kasvatuksen ja koulussa opitun pohjalta. Uskonto on monissa maissa niin syvälle juurtunu kulttuuriin, ettei koko kulttuuri välttämättä aukee niin hyvin ku se vois. Ja muiden kulttuurien tunteminen on aikamoinen osa yleistiedost. Josset sä tunne uskontoo ni et sä voi ymmärtää niit arvomaailmoi mitkä pitäis, sillonku menee uuteen kulttuuriin.
Valokaapeli
Suutari
Suutari
Avatar
 
Viestit: 2304
Liittynyt: 05.01.2011, 16:28
RS -hahmo: Devi Nosgoth
IRC-nick: Valokaapeli
Klaani: Generation Finland

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Asmodeus » 22.02.2011, 17:11

Arcturus kirjoitti:Veikkaanpa, että aika moni menee mieluummin uskoutumaan vaikkapa psykologille mieluummin, kuin papeille. Sinun mielestäsi uskominen on turvautumista, itseni mielestä se on jonkin sortin mielenheikkoutta. En pidä sitä kovin mielekkäänä, että kuolevalle ihmiselle tullaan selittämään hienoja tarinoita ylösnousemuksesta, vaikka se sitten oloa helpottaisikin, mutta jos uskonto sopii hyvin tuollaisiin tilanteisiin, kun ihminen on henkisesti heikossa jamassa, voidaan puhua joko kuten sinä sanot, turvautumisesta, tai sitten ihan vain tilan hyväksikäytöstä.

Minulla ei ole ollut tarvetta ikinä uskoutua kenellekkään, helppoa elämää kun elän, joten heitin tuon vain yhtenä asiana. Kuitenkin sinne saa mennä uskoutumaan, jos niin itse tahtoo sillä papit varmaankin kuuntelevat huolet pois. Ja mitä tulee ennen kuolemaa, niin miten se on tilan hyväksikäyttöä jos itse rukoilee jonkinlaista armoa, kuitenkin kuoleva saa uskoa ja toivoa jotakin sillä se oikeus on kuolevan saatava.
Arcturus kirjoitti:Tuskinpa Virranvarsi itsekkään jaksaa kunnioittaa mitään Westboro baptist churchin porukoita, vaikka heidän uskonsa olisi kuinka vakaa.

He ovat fanaatikkoja, sokaistuneet omasta järjettömyydestään. En ehkä kunnioita Westboron porukoita, mutta vakautta jolla he asiaa käsittelevät kyllä kunnioitan. Harvemmin näkee noin sitkeää sakkia.
Gorgo kirjoitti:Yliarvostetun fiktiivisen hahmon asemansa takia. Edelleenkin pidän uskontoa suurimmilta osin heikkoutena.
Ja minä yhtä hyvin voin pitää sinun uskottomuutta heikkoutena. Kuitenkin on myönnettävä että sinunkin vakaus on kunnioitettavaa, eikä minulla ole mitään sitä vastaan.
Gorgo kirjoitti:Vaikuttaahan. Jotkut perskeleen jehovat ilmestyy ovelle tasasin väliajoin ja aikasin aamulla herättämään meikäläisen ja joudun jopa kävelemään ovelle sanomaan että ei ole nyt jumalan armo tässä 17 vuoden aikana kyllä ollu kanssani ja hyvää päivänjatkoa. Puhumattakaan siitä et jouduin tohon mukavaan kiviseen lämpöeristämättömään navettaan n. 20 kertaa peruskoulun aikana pakotettuna.

Mut joo antaa asian olla, tuskin mun mielipiteet kiinnostaa 1% enemmän tässä topikissa.
Terveellisesti elävä ihminen herää aikaisin aamulla virkeänä, jopa herätettynä. Myönnän kyllä etten itse moiseen pysty ja minutkin on herättänyt monikin jehovaintodistaja. Heidän kanssaan tulee pari sanaa vaihdettua jonka jälkeen kiitän ja minulle ojennetaan paperiliuska ja voin jatkaa uniani. Ei järin suuri elämänilon pilaaja kuitenkaan ole. Koulun kanssa tehdyt kirkkovierailut ovat suoranaista maanpäällistä helvettiä, itsekseen sinne voi jopa mennä rauhottumaan tai kesän kuumuutta pakoon.

Minä olen kiinnostunut kuulemaan sinun mielipiteitä ainakin, kunnioitan ihmisiä joilla on vahvat mielipiteet. Harmittelen tosin miten mustavalkoisesti sinä ja monet muut asian näkee. Raamattu opettaa kunnioittamaan toisia ihmisiä, harmi vain ettei kaikki ole sitä oppineet, siinä on mennyt asiat jo vikaan kasvatuksessa.

Arcturus kirjoitti:Itsekin kunnioitan pikku-Markun sitkeyttä, kun hän yrittää päästä taukoamatta seinän läpi ulos, vaikka vieressä on ovi.
Tyhmyys peittoaa järjen kummassakin tapauksessa.
Viimeksi muokannut Asmodeus päivämäärä 22.02.2011, 18:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Asmodeus
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 169
Liittynyt: 07.02.2010, 20:45
RS -hahmo: Virranvarsi
IRC-nick: Virranvarsi

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Arcturus » 22.02.2011, 17:36

Asmodeus kirjoitti: mutta vakautta jolla he asiaa käsittelevät kyllä kunnioitan. Harvemmin näkee noin sitkeää sakkia.

Itsekin kunnioitan pikku-Markun sitkeyttä, kun hän yrittää päästä taukoamatta seinän läpi ulos, vaikka vieressä on ovi.
Arcturus
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 315
Liittynyt: 16.11.2010, 14:16
Paikkakunta: Marder
RS -hahmo: Arckanum
IRC-nick: Arckanum

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Hynski » 22.02.2011, 18:15

heppajätkä kirjoitti:
Hynski kirjoitti:
heppajätkä kirjoitti:No ihan jo senkin, että uskonnot avartaa maailmankatsomusta ja lisäävät yleistietoutta?

Nyt alkoi kiinnostaa. Millä tavalla uskonnot avartavat maailmankatsomusta ja lisäävät yleistietoutta?

Ihan jo sillä tavoin, että monien uskontojen arvomaailmat kehottavat ihmisiä kohteliaisuuteen, kunnioitukseen ym. Kyl mä väitän et jos on pienest pitäen kasvatettu sellases arvomaailmas mikä perustuu mm. kohteliaisuudelle ja toisten kunnioitukselle, ni se avartaa maailmankatsomusta kun ei heti oo kriittinen ja ennakkoluuloinen.

Monen ihmisen arvomaailma kehottaa kohteliaisuuteen ja kunnioitukseen täysin riippumatta uskonnosta. Vaikea niellä ilman mitään näyttöä väitettä, että uskovaiset kasvattaisivat lapsensa uskomattomia kohteliaammiksi. Kriittisyyttä en näe mitenkään kohteliaisuuden tai kunnioituksen poissulkevana. Totta kai asioihin täytyy suhtautua kriittisesti, muuten tulee huijatuksi ja manipuloiduksi. Kriittisyyshän on positiivinen asia. Uskovaisuus tosin itsessään jo vaatii helposti jonkin verran kritiikittömyyttä, joten ei tulisi yllätyksenä, vaikka uskovaisessa perheessä saisikin keskiäärin vähemmän kriittisyyteen opettavan kasvatuksen.

heppajätkä kirjoitti:Ja eiks tää nyt oo ihan selvä. :biggrin:: Yleistieto, yleistietous, yleissivistys, miten sen nyt haluakaan ilmaista rakentuu kasvatuksen ja koulussa opitun pohjalta. Uskonto on monissa maissa niin syvälle juurtunu kulttuuriin, ettei koko kulttuuri välttämättä aukee niin hyvin ku se vois. Ja muiden kulttuurien tunteminen on aikamoinen osa yleistiedost. Josset sä tunne uskontoo ni et sä voi ymmärtää niit arvomaailmoi mitkä pitäis, sillonku menee uuteen kulttuuriin.
Uskontoa voi tuntea, vaikka ei olisikaan uskovainen. Tottakai yleissivistyksen kannalta on olennaista tuntea myös uskontoon liittyviä asioita, mutta tietenkään se ei vaadi että näihin uskoisi tai harjoittaisi uskontoa. Toki jos tarkoititkin, että uskontojen tunteminen lisää yleissivistystä, on asia aivan selvä.
Hynski
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 868
Liittynyt: 28.04.2008, 23:06
RS -hahmo: Hynski
IRC-nick: Hynski

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Gorgo » 22.02.2011, 18:59

kRYSTAL kirjoitti:kusilettihevarit itkee kun jumalaa ei runepolin saatanafoorumilla pilkatakkaan!!!!!!!!!!


Hieno provo hermanni.

Raamattu opettaa kunnioittamaan toisia ihmisiä, harmi vain ettei kaikki ole sitä oppineet, siinä on mennyt asiat jo vikaan kasvatuksessa.


Kunnioitan ihmisiä jos he ovat sen arvoisia. En tarvitse raamattua siihen ja minusta elämänarvoja voi oppia hyvin muualtakin ja näin tulisikin tehdä. Esimerkiksi sua vastaan mulla ei ole mitään, heppajätkän postit taas on väkinäistä vastaanvänkäämistä ja pientä provoa joka välissä. Muutenkin koko kaveri vaikuttaa trollilta...
Gorgo
Talonpoika
Talonpoika
Avatar
 
Viestit: 366
Liittynyt: 24.07.2010, 11:42
Paikkakunta: Myniz
RS -hahmo: Q ux
IRC-nick: Gorgo

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Justi » 22.02.2011, 22:36

kRYSTAL kirjoitti:kusilettihevarit itkee kun jumalaa ei runepolin saatanafoorumilla pilkatakkaan!!!!!!!!!!

EI VAI?
Justi
Riistanvartija
Riistanvartija
Avatar
 
Viestit: 822
Liittynyt: 02.05.2008, 13:49

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Nekrawl » 22.02.2011, 22:46

kRYSTAL kirjoitti:kusilettihevarit itkee kun jumalaa ei runepolin saatanafoorumilla pilkatakkaan!!!!!!!!!!

VITTU DIMMU SOI NYTKI SAATANA ET SILLEE POIS TÄÄLTÄ!!!

Ja juu, ateisti olen, jokainen uskokoon mihin haluaa.
Nekrawl
1v1 Fite me irl
Avatar
 
Viestit: 3091
Liittynyt: 29.04.2008, 20:12
Paikkakunta: Naantali / Espoo
RS -hahmo: Fastcaptain

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Valokaapeli » 23.02.2011, 01:03

Hynski kirjoitti:
heppajätkä kirjoitti:Ja eiks tää nyt oo ihan selvä. :biggrin:: Yleistieto, yleistietous, yleissivistys, miten sen nyt haluakaan ilmaista rakentuu kasvatuksen ja koulussa opitun pohjalta. Uskonto on monissa maissa niin syvälle juurtunu kulttuuriin, ettei koko kulttuuri välttämättä aukee niin hyvin ku se vois. Ja muiden kulttuurien tunteminen on aikamoinen osa yleistiedost. Josset sä tunne uskontoo ni et sä voi ymmärtää niit arvomaailmoi mitkä pitäis, sillonku menee uuteen kulttuuriin.
Uskontoa voi tuntea, vaikka ei olisikaan uskovainen. Tottakai yleissivistyksen kannalta on olennaista tuntea myös uskontoon liittyviä asioita, mutta tietenkään se ei vaadi että näihin uskoisi tai harjoittaisi uskontoa. Toki jos tarkoititkin, että uskontojen tunteminen lisää yleissivistystä, on asia aivan selvä.

Itte en oo uskovainen, mut mun mielestä se on jo semikohteliasta edes koittaa ymmärtää eri uskontoja. On tullu lähinnä valtavii myötähäpeän aaltoi ku kattoo näit negatiivisimpii kommentteja täs ketjus. Kommentteja, joit ei useemmiten oo ees perusteltu mitenkään, ei se anna muunlaist kuvaa ku sen, ettei olla kunnol ees perehdytty siihen mitä niin kovasti tunnutaan vihaavan. Ei siin voi ku silmiänsä pyöritellä jos, ehkä kliseisimmin ikinä, argumentoidaan, et kristityt ja niiden Jumala on paskaa.
En ois ees lähteny tähän keskusteluun mukaan, koska se on tsekkaamattakin selvää, et tää on ollu täntapast kissa-hiiri -leikkiä jo nää reilut 40 sivuakin. Oon pääpiirteittäin samoilla linjoilla, mitä moni muukin täs ketjus mut mä oon kans nähny sen (pienen) vaivan tutustua asioihin, jotta voin ees koittaa ymmärtää muiden uskoa. Ja tarkotin just tota, mihin sä vikassa lauseessas pääsit.

Ja no, Gorgolle:
10pistettä, toivottavasti ei menny kauaa sen tajuamisessa, et tälläset keskustelut on aina vastaanvänkäämistä ja provoilua, aina löytyy joku sankari, joka tietämättömyyttään lietsoo keskustelun taas liekkeihin.

Spoiler:
Gorgo kirjoitti:Wainii. Näin ontopikkina, uskonto on turhaa, kristityt ja niiden jumala on paskaa. Vihaan uskontoa ja kirkkoa sen tekopyhyyden vuoksi "me ollaa hywän asialla tapetaa tuol noit toisii ku ne ei oikee oo yhteisymmärrykses"...
Valokaapeli
Suutari
Suutari
Avatar
 
Viestit: 2304
Liittynyt: 05.01.2011, 16:28
RS -hahmo: Devi Nosgoth
IRC-nick: Valokaapeli
Klaani: Generation Finland

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Sliphie » 23.02.2011, 15:19

Itsehän en siis ole uskossa, ja uskovaiset antavat ohjeen, että älä huutele sitä ympäriinsä, sillä uskovaisia tämä meininki vituttaa. Tuntuu myös turhauttavalta, jos uskovainen kysyy minulta, olenko uskossa. Kun sanon, etten ole, saan kuulla kristinuskosta ja kuinka heidän "Jumalansa" on niin mahtava ja ylistetty. Missä vika?
Sliphie
Eläkejäsen
Eläkejäsen
 
Viestit: 615
Liittynyt: 29.04.2008, 19:51
RS -hahmo: Sliphie

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Legendaz` » 23.02.2011, 16:09

Silphie kirjoitti:Tuntuu myös turhauttavalta, jos uskovainen kysyy minulta, olenko uskossa. Kun sanon, etten ole, saan kuulla kristinuskosta ja kuinka heidän "Jumalansa" on niin mahtava ja ylistetty. Missä vika?

No tietysti kaikissa uskovaisissa, itse en osaa missään nimessä pitää turpaani kiinni.
Legendaz`
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 802
Liittynyt: 30.04.2008, 07:17
RS -hahmo: Alzmari
IRC-nick: Legendaz`

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja mist » 23.02.2011, 16:38

Sliphie kirjoitti:Itsehän en siis ole uskossa, ja uskovaiset antavat ohjeen, että älä huutele sitä ympäriinsä, sillä uskovaisia tämä meininki vituttaa. Tuntuu myös turhauttavalta, jos uskovainen kysyy minulta, olenko uskossa. Kun sanon, etten ole, saan kuulla kristinuskosta ja kuinka heidän "Jumalansa" on niin mahtava ja ylistetty. Missä vika?

Aika lailla moni muuki taho voi "mainostaa" itteää tollee, jos olisit vaikka hurahtanut scapeen voisit kehottaa innoissas muitakin pelaamaan! :cool::
mist
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 961
Liittynyt: 01.02.2010, 22:02

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Edeum » 25.02.2011, 18:38

-
Viimeksi muokannut Edeum päivämäärä 24.02.2014, 11:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Edeum
Mylläri
Mylläri
 
Viestit: 747
Liittynyt: 29.04.2008, 19:46

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Arcturus » 26.02.2011, 01:55

Edeum kirjoitti:Siihen hetkeen asti uskon vain muihin ihmisiin

Kauniisti ajateltu, mutta silti, äh.
Arcturus
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 315
Liittynyt: 16.11.2010, 14:16
Paikkakunta: Marder
RS -hahmo: Arckanum
IRC-nick: Arckanum

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Leviathan » 26.02.2011, 15:29

Jeppis jepulis. Ei ole olemassa mitään jumalaa (tarkoituksella kirjoitettu pienellä). Sitä ei ole tähänkään päivään mennessä voitu todistaa eikä koskaan voidakaan. Ei voi todistaa sitä mitä ei ole. Mulle on ihan sama mihin ihmiset uskoo, mutta jos uskoo, niin pidän heitä idiootteina ja nyylinä, automaattisesti. Uskonnot aiheuttavat meille järki-ihmisille vitusti liikaa hankaluuksia ja ylimääräistä työtä. Sitä voitte miettiä hiljaa mielissänne, mitä tarkoitan.

Mun elämässä ei ainakaan ole jumalia paljoa nähty saati koko tässä yhteiskunnassa. Mulla olisi niin paljon sanottavaa tästä aiheesta, mutta nyt en ehdi aihetta ruveta sen syvemmin ruotimaan. Conclusion: uskonnot on täyttä paskaa ja ääriuskojat saunan taa. Mun lapsille ei ikinä opeteta uskontoa jos se on musta kiinni. Täyttä aivopesua pienestä pitäen.
Leviathan
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 263
Liittynyt: 29.04.2008, 19:34
Paikkakunta: Imatra
RS -hahmo: Taalasbiili
IRC-nick: Sathanas
Klaani: Future of Old Style

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Legendaz` » 27.02.2011, 10:37

Leviathan kirjoitti:Uskonnot aiheuttavat meille järki-ihmisille vitusti liikaa hankaluuksia

Mitä tarkoitat?
Legendaz`
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 802
Liittynyt: 30.04.2008, 07:17
RS -hahmo: Alzmari
IRC-nick: Legendaz`

Re: Uskonto, uskominen ja uskomatta oleminen

ViestiKirjoittaja Ameth » 27.02.2011, 13:32

Kuva
Siin on oma mielipiteeni.
Ameth
Sikopaimen
Sikopaimen
 
Viestit: 47
Liittynyt: 24.11.2008, 20:50
Paikkakunta: Kokkola

EdellinenSeuraava

Paluu Ikuisuusjaarittelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 181 vierailijaa