Ammattikoulu vai lukio?

Majatalon takahuoneen höperöt jaarittelemassa samoista asioista päivät pitkät.

Amis vai lukio?

Amis
134
40%
Lukio
205
60%
 
Ääniä yhteensä : 339

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Anspi » 31.03.2011, 18:37

I Hate Juice kirjoitti:Lukiossa olen, ei ollut yhteishaun aikana mielessäkään hakea amikseen. En sitten tiedä mistä tämä johtui, luultavimmin kai siitä, että en ole vielä päättänyt miksikä kouluttaudun tulevaisuudessa. Ei tässä kylläkään kovinkaan paljoa aikaa enään ole päättää vaikka lukioon meninkin.

Suosittelen menemään opinto-ohjaajan puheille, jos oman tulevaisuuden suunnitteleminen tuottaa vaikeuksia. Itselle siitä oli kyllä korvaamaton apu, kun sai heti vastaukset mieltä kaivertaviin kysymyksiin eri koulutusohjelmista jne.

Kannattaa lähteä miettimää sitä koulutushaaraa niiden itseä kiinnostavien lukuaineiden pohjalta. Esimerkiks itsellä oli lukiossa mielenkiinto akselilla fysiikka/kemia/matikka -> Inssiks matkani vie :razz::
Anspi
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 949
Liittynyt: 30.04.2008, 20:22
IRC-nick: Anspi`
Klaani: Future of Old Style

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Kakkutukka » 02.04.2011, 09:03

Ammattikoulu kiinnostaa, koneistuksen takia. Innostuin tuossa jonkin aikaa sitten koneistamaan tai koneistukseen, miten ikinä ajatteleekin. Vaikka vuosi on vielä aikaa muuttaa mieltä, tämä on se ykkösvaihtoehto. Etenkin ensimmäinen sorvauskokemus antoi kuvan siitä, millaista hommaa tulee olemaan. Viikko 15 @ Ammattikoulu TeT koneistuspuolella :)
Kakkutukka
Räätäli
Räätäli
Avatar
 
Viestit: 1571
Liittynyt: 01.05.2008, 08:04
RS -hahmo: Kesaexpaaja
IRC-nick: Tolvanen
Klaani: Fin Explorers

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Hyppis » 02.04.2011, 13:25

amikses, tähä asti menny opinnot päi vittua mut eivät voi potkia mua pois koulusta, hahha :lol:: TL-puolella siis
Hyppis
Raudanvalaja
Raudanvalaja
Avatar
 
Viestit: 294
Liittynyt: 03.02.2011, 17:49

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Tempus » 02.04.2011, 19:52

Anspi kirjoitti:
I Hate Juice kirjoitti:Lukiossa olen, ei ollut yhteishaun aikana mielessäkään hakea amikseen. En sitten tiedä mistä tämä johtui, luultavimmin kai siitä, että en ole vielä päättänyt miksikä kouluttaudun tulevaisuudessa. Ei tässä kylläkään kovinkaan paljoa aikaa enään ole päättää vaikka lukioon meninkin.

Suosittelen menemään opinto-ohjaajan puheille, jos oman tulevaisuuden suunnitteleminen tuottaa vaikeuksia. Itselle siitä oli kyllä korvaamaton apu, kun sai heti vastaukset mieltä kaivertaviin kysymyksiin eri koulutusohjelmista jne.

Kannattaa lähteä miettimää sitä koulutushaaraa niiden itseä kiinnostavien lukuaineiden pohjalta. Esimerkiks itsellä oli lukiossa mielenkiinto akselilla fysiikka/kemia/matikka -> Inssiks matkani vie :razz::

Kiitti, näin taidankin tehdä. :)
Joo, itsellä vähän samansuuntaiset kiinnostuksen kohteet ellei itseasiassa prikulleen samat. Kemiaa olisi ihan mukava lähteä jatkossa lukemaan, mutta katsoo nyt.
Tempus
Köydenpunoja
Köydenpunoja
Avatar
 
Viestit: 408
Liittynyt: 17.02.2011, 16:50
Paikkakunta: Espoo
IRC-nick: Tempus

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Daas » 03.04.2011, 14:02

Ammattikoulussaa opiskelemassa ICT-asentajaks.
Daas
Aseenkantaja
Aseenkantaja
Avatar
 
Viestit: 462
Liittynyt: 29.04.2008, 20:01

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Mr Paakko » 23.04.2011, 11:12

Ens vuonna sähkölle toivottavasti. Ei toi +6 vuoden opiskelu oikeen nappaa :D .
Mr Paakko
Munkki
Munkki
Avatar
 
Viestit: 1164
Liittynyt: 30.07.2008, 17:21
Paikkakunta: Lieto
RS -hahmo: Mr Kenkka

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Pummi » 25.04.2011, 14:48

Keskiviikkona pääsykokeeseen sähkölle.. Jos en pääse niin auto/10...
Pummi
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 1035
Liittynyt: 30.04.2008, 13:16
Paikkakunta: Kouvostoliitto.
RS -hahmo: Muuttanut:
IRC-nick: 07. syys 2005

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Kirby » 25.04.2011, 23:14

Näyttää pahasti siltä, että lukioon oon menos. Lukeminen ja tällänen ei oikeesti nappaa yhtään, mutta ei mulla muita vaihtoehtojakaan ole. Oon huono "taitoaineis", eikä mulle sopivaa alaa ole vielä löytyny (tai siis en ole löytänyt). Onneks viel vajaa vuos aikaa enne yhteishakua :rolleyes::
Kirby
Kelloseppä
Kelloseppä
Avatar
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 04.05.2008, 16:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Minakka » 26.04.2011, 12:56

Kirby kirjoitti:Näyttää pahasti siltä, että lukioon oon menos. Lukeminen ja tällänen ei oikeesti nappaa yhtään, mutta ei mulla muita vaihtoehtojakaan ole. Oon huono "taitoaineis", eikä mulle sopivaa alaa ole vielä löytyny (tai siis en ole löytänyt). Onneks viel vajaa vuos aikaa enne yhteishakua :rolleyes::

Ööh, jos sua ei lukeminen kiinnosta nii älä helvetis mee lukioon. Amikses meet vaikka sille perinteiselle raksa/LVI/metalli/auto puolelle, iha perus juttuja nii pitäs onnistuu ja siellähän niitä juttuja just opetellaan.

e: Nii ja jos on edelleen epäselvänä minne hakea, kannattaa käydä opon puheilla ettei tule vääriä valintoja.
Minakka
Räätäli
Räätäli
 
Viestit: 1644
Liittynyt: 30.04.2008, 12:21

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Kirby » 26.04.2011, 19:19

Meil on vissii ysil kaikil yksityistunti opon kanssa, jolloin puhutaan jatko-opinnoista. Meidän luokalla tähän mennessä ollut vain tyypeillä joilla alle 7 ka. Voihan mieli muuttua ysin aikana, mutta tällä hetkellä en jaksa lukea kokeisiin tai panostaa muutenkaan :neutral::
Kirby
Kelloseppä
Kelloseppä
Avatar
 
Viestit: 2341
Liittynyt: 04.05.2008, 16:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Minakka » 27.04.2011, 16:47

Kirby kirjoitti:Meil on vissii ysil kaikil yksityistunti opon kanssa, jolloin puhutaan jatko-opinnoista. Meidän luokalla tähän mennessä ollut vain tyypeillä joilla alle 7 ka. Voihan mieli muuttua ysin aikana, mutta tällä hetkellä en jaksa lukea kokeisiin tai panostaa muutenkaan :neutral::

Voi sinne opon luokse muutenkin mennä kuin erikseen varatuilla tunneilla. Tosiaan jos ei kokeet kiinnosta niin lukio on todellakin väärä paikka, suosittelen amista/kauppis/kymppiä.
Minakka
Räätäli
Räätäli
 
Viestit: 1644
Liittynyt: 30.04.2008, 12:21

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Vesinokka » 27.04.2011, 16:59

Kantsii tutkia netistä mikä amiksen ala sopis sulle, sielt voi löytyy joku joka kolahtaa omalle kohalle parhaiten.
Vesinokka
Metalliseppä
Metalliseppä
 
Viestit: 2958
Liittynyt: 07.02.2009, 12:46

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Cladinator » 30.04.2011, 19:21

Lukion kuitenkin valitsin, ehkä sen jälkeen ammattikorkeaan.
Cladinator
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 810
Liittynyt: 30.04.2008, 14:26
Paikkakunta: Hamina
RS -hahmo: Cladinator

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja K.G.B » 30.04.2011, 21:39

Ammattikoulua kävin vuoden ja lopetin kesken, koska oli samanlaista paskaa kuin peruskoulussa oli. Nyt 4 vuotta tehny duunia ja rahhhaaa tulee.
K.G.B
Aseenkantaja
Aseenkantaja
Avatar
 
Viestit: 498
Liittynyt: 14.04.2011, 21:21

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Adveko » 12.04.2013, 19:12

lukioo tuli haettua kevään yhteishaussa ja se olikin ainut vaihtoehto. Eipä koulun opo oikein sulatellu tuota, että mulla oli vain 1 vaihtoehto ja piti sitten mutullekkin soittaa siellä hakupaikalla, että se on varmasti näin :D kesällä sit viel varmuus, että pääsikö.
Adveko
Karjapaimen
Karjapaimen
 
Viestit: 75
Liittynyt: 05.04.2013, 16:48
RS -hahmo: Adweko

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja J O N T T U » 12.04.2013, 21:14

Adveko kirjoitti:lukioo tuli haettua kevään yhteishaussa ja se olikin ainut vaihtoehto. Eipä koulun opo oikein sulatellu tuota, että mulla oli vain 1 vaihtoehto ja piti sitten mutullekkin soittaa siellä hakupaikalla, että se on varmasti näin :D kesällä sit viel varmuus, että pääsikö.

Siis ymmärsinkö nyt oikein et sul oli vaan yks hakuvaihtoehto yhteishaussa? Meinaan niitähän pitää olla vähintään 3, se liitty johonki tukijuttuihin.


Jottei nääs offtopikiks mee niin todettakoon lukion olevan bestest.

"Öriöriröir, vaihettiin Volvoon öljyt ja nyt taas pärrpärrpärisee Maken kanssa.."
Kuva
Nyt kerkee kirjotella, expat ei kuse.
J O N T T U
Savenvalaja
Savenvalaja
Avatar
 
Viestit: 1183
Liittynyt: 11.07.2011, 23:16
Paikkakunta: Kuopio
RS -hahmo: J O N T T U

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Sopulii » 12.04.2013, 21:44

lukios joo tuli ihmeteltyy tätä maailmaa se kolmisen vuotta

lakin jos ny sais tos kesäkuus nii iha bueno, alko maistuu lopus aika kuivalt toi touhu

niitä pärinäpoikia löytyy kyl lukiostaki iha enemmä ku tarpeeks
still #1
Sopulii
Jalokivenleikkaaja
Jalokivenleikkaaja
Avatar
 
Viestit: 3639
Liittynyt: 28.02.2011, 15:37
Paikkakunta: Helsinki
IRC-nick: S`

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Wb_ » 12.04.2013, 22:53

Onko sulla jonttu jotain autoamiksia vastaan? :evil:

Ei tosin senpuoleen, omaa autoa on mukava laitella harrastuspohjalta, mut eihän tät hevonenkaan tee työkseen. 2kk pääs valmistusin autonasentajaks, pitää kattoo mitä sit tekis. Jos sitä vaikka intin jälkeen amk tai jotain...
Ever to Excel
Wb_
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 10.04.2011, 15:27

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja J O N T T U » 12.04.2013, 22:58

Warbaer kirjoitti:Onko sulla jonttu jotain autoamiksia vastaan? :evil:
...

Eei, kuinka niin, sehän oli vain avartava esimerkki. :lol:: Köhköh :ninja::
Kuva
Nyt kerkee kirjotella, expat ei kuse.
J O N T T U
Savenvalaja
Savenvalaja
Avatar
 
Viestit: 1183
Liittynyt: 11.07.2011, 23:16
Paikkakunta: Kuopio
RS -hahmo: J O N T T U

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Adveko » 12.04.2013, 23:03

J O N T T U kirjoitti:
Adveko kirjoitti:lukioo tuli haettua kevään yhteishaussa ja se olikin ainut vaihtoehto. Eipä koulun opo oikein sulatellu tuota, että mulla oli vain 1 vaihtoehto ja piti sitten mutullekkin soittaa siellä hakupaikalla, että se on varmasti näin :D kesällä sit viel varmuus, että pääsikö.

Siis ymmärsinkö nyt oikein et sul oli vaan yks hakuvaihtoehto yhteishaussa? Meinaan niitähän pitää olla vähintään 3, se liitty johonki tukijuttuihin.


1 hakutoive vain kyllä, ja tuo vähintään 3 on suositus. Ne jotka menee lukioon ja ka on väh 8, riitti (ainakin meijän koulus) se 1 vaihtoehto ja itselläni oli siis tuo 7.9 eli hilkun vaja 8 ja lukioon johon haen, niin ka pitää olla väh 7.
Adveko
Karjapaimen
Karjapaimen
 
Viestit: 75
Liittynyt: 05.04.2013, 16:48
RS -hahmo: Adweko

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja J O N T T U » 12.04.2013, 23:12

Adveko kirjoitti:
J O N T T U kirjoitti:
Adveko kirjoitti:lukioo tuli haettua kevään yhteishaussa ja se olikin ainut vaihtoehto. Eipä koulun opo oikein sulatellu tuota, että mulla oli vain 1 vaihtoehto ja piti sitten mutullekkin soittaa siellä hakupaikalla, että se on varmasti näin :D kesällä sit viel varmuus, että pääsikö.

Siis ymmärsinkö nyt oikein et sul oli vaan yks hakuvaihtoehto yhteishaussa? Meinaan niitähän pitää olla vähintään 3, se liitty johonki tukijuttuihin.


1 hakutoive vain kyllä, ja tuo vähintään 3 on suositus. Ne jotka menee lukioon ja ka on väh 8, riitti (ainakin meijän koulus) se 1 vaihtoehto ja itselläni oli siis tuo 7.9 eli hilkun vaja 8 ja lukioon johon haen, niin ka pitää olla väh 7.

Nosiis meil oli sillee, et jos alle 8 ka ni pitää olla kaikki 5, yli kasilla sitte kolme riittää. Mutta ei missään tapauksessa vähempää, koska jos ei jostain syystä pääsekkään sinne minne haki, ni sit ei saa jotain paskarahoi kelalta, ku ne kattoo siel et ei oo ees yrittäny päästä mihinkään. Jotenki tollee se meni, ja mun mielest kyl koko Suomes sama käytäntö.
Kuva
Nyt kerkee kirjotella, expat ei kuse.
J O N T T U
Savenvalaja
Savenvalaja
Avatar
 
Viestit: 1183
Liittynyt: 11.07.2011, 23:16
Paikkakunta: Kuopio
RS -hahmo: J O N T T U

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Anspi » 13.04.2013, 12:32

J O N T T U kirjoitti:Nosiis meil oli sillee, et jos alle 8 ka ni pitää olla kaikki 5, yli kasilla sitte kolme riittää. Mutta ei missään tapauksessa vähempää, koska jos ei jostain syystä pääsekkään sinne minne haki, ni sit ei saa jotain paskarahoi kelalta, ku ne kattoo siel et ei oo ees yrittäny päästä mihinkään. Jotenki tollee se meni, ja mun mielest kyl koko Suomes sama käytäntö

Itte kun hain lukion jälkeen jatkokoulutukseen niin yhteishaussa piti olla tuo nimenomainen minimissään 3 vaihtoehtoa, jotta Kela katsoo, että olet edes yrittänyt hakea koulutukseen ja olet oikeutettu saamaan työttömyysturvatukea (tai vastaavaa tukea, en muista tarkkaan). Tähän lisäksi tuli ammatin puuttuessa parin kuukauden karanteeni ennenkun tuota tukea rupesi tulemaan ja jotta sitä tukea sit saa, ei saa opiskelupaikkaa jättää käyttämättä eli kannattaa jo tossa vaiheessa miettiä mitä haluaa.

Näin siis toiselta asteelta kolmannelle siirryttäessä. En tiedä onko Kelalla sama käytäntö peruskoulun aikaisessa yhteishaussa. Tokihan tässä tapauksessa sillä ei ole mitään väliä, jos kerta on 100% mahdollisuus päästä sinne minne hakee. Itsehän en ekassa yhteishaussa päässyt sinne minne hain ja nuo 3 vaihtoehtoa, mitä siihen lappuun laitoin osottautu siin vaihees rahanarvosiks. :razz::
Anspi
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 949
Liittynyt: 30.04.2008, 20:22
IRC-nick: Anspi`
Klaani: Future of Old Style

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Giant » 13.04.2013, 13:23

Itehä laitoin muutama vuos sit vaan sen yhden hakukohteen, ei ollu tarvetta useemmille :wink:: Amikses ja lukios on kummaski ollu kyl hyvii ja huonoi puolii, niil harvoil kursseil mitä oon ollu (kirjotettavat aineet) niin suurin osa tiedost iha turhaa paskaa mil ei tee mitää. Kyl siel vois ees vähän käytännönläheisempii juttui opettaa, varsinkin ku isompi osa lukiolaisist taitaa mennä amkkii :lol::
Giant
Räätäli
Räätäli
 
Viestit: 1526
Liittynyt: 03.05.2009, 12:13
Paikkakunta: helsinki sity poi
RS -hahmo: Quitti
IRC-nick: On paras

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja J O N T T U » 13.04.2013, 13:35

Giant kirjoitti:Itehä laitoin muutama vuos sit vaan sen yhden hakukohteen, ei ollu tarvetta useemmille :wink:: Amikses ja lukios on kummaski ollu kyl hyvii ja huonoi puolii, niil harvoil kursseil mitä oon ollu (kirjotettavat aineet) niin suurin osa tiedost iha turhaa paskaa mil ei tee mitää. Kyl siel vois ees vähän käytännönläheisempii juttui opettaa, varsinkin ku isompi osa lukiolaisist taitaa mennä amkkii :lol::

Kunnon yleissivistys on kyl imo ihan tavottelemisen arvosta.
Kuva
Nyt kerkee kirjotella, expat ei kuse.
J O N T T U
Savenvalaja
Savenvalaja
Avatar
 
Viestit: 1183
Liittynyt: 11.07.2011, 23:16
Paikkakunta: Kuopio
RS -hahmo: J O N T T U

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Giant » 13.04.2013, 13:43

J O N T T U kirjoitti:
Giant kirjoitti:Itehä laitoin muutama vuos sit vaan sen yhden hakukohteen, ei ollu tarvetta useemmille :wink:: Amikses ja lukios on kummaski ollu kyl hyvii ja huonoi puolii, niil harvoil kursseil mitä oon ollu (kirjotettavat aineet) niin suurin osa tiedost iha turhaa paskaa mil ei tee mitää. Kyl siel vois ees vähän käytännönläheisempii juttui opettaa, varsinkin ku isompi osa lukiolaisist taitaa mennä amkkii :lol::

Kunnon yleissivistys on kyl imo ihan tavottelemisen arvosta.


Jooh en mä sitä kiellä, enkä väittänykkää sillee äske :rolleyes::
Giant
Räätäli
Räätäli
 
Viestit: 1526
Liittynyt: 03.05.2009, 12:13
Paikkakunta: helsinki sity poi
RS -hahmo: Quitti
IRC-nick: On paras

EdellinenSeuraava

Paluu Ikuisuusjaarittelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa