PokémonViestiketju v. 0.8.9 Pokémon (lyhenne englannin sanoista
Pocket Monsters eli taskuhirviöt) on Nintendon luoma videopelikonsepti, josta on kummunnut lukuisia kaupallisesti menestyneitä sivutuotteita, kuten leluja, keräilyesineitä sekä suuren suosion saavuttanut monelle tuotantokaudelle edennyt anime-piirrossarja, jonka pohjalta on tehty lukuisia elokuvia. Game Boylla, Nintendon kaupallisesti menestyneimmällä konsolilla, myyty peli on Nintendon parhaiten tuottaneita pelisarjoja.
Lause kopioitu Wikipediasta.Tässä viestiketjussa keskitytään Pokémon peleihin. Pyytäisin kaikkia jättämään keskustelut emulaattoreista yms. privan puolelle.
"Gotta Catch 'Em All!", kaikkihan muistavat tuon tutun lausauhdaksen (kaikki paitsi Acer). Peleissä on aina ollut perusideana kerätä ne kaikki (ja voittaa liiga{t}).
Mutta mitä olivatkaan nämä pelit? tässäpä tietoa niistä (ja korteistakin).
Pokémon Red & BlueRed & Blue olivat ensimmäiset Pokémon-pelit, ja ne julkaistiin käsikonsolille, Game Boylle.
Peleissä on vain pieniä eroja, ja ne rajoittautuvat Pokémonejen saantiin. Eli siis alueellisia tai "tehtävä" eroja ei löydy.
Kuten kaikissa peleissä, tästäkin saa kaiken irti vain kahdestaan/porukalla. Siis taistelemalla omilla pokéilla toista henkilöä vastaan ja vaihtamalla Pokémoneja. Tietyt Pokémonit kehittyvät vain vaihtamalla.
Hahmona pelissä on nuori (10-vuotias) poika, joka lähtee metsästämään Pokémoneja ja haluaa tulla maailman mestariksi, mutta mitäpä olisi peli ilman kilpailijaa. Professori Oakin veljenpoika (se jonka kanssa välisi eivät ole niin hyvät) lähtee myös samana päivänä matkalleen. Joten matkalta ei yllätyksiä puutu.
Alussa saat valita yhden kolmesta pokémonista, valittavana on Bulbasaur, Charmander ja Squirtle.
Pelialueena toimii "Kanto", jossa sitten niitä poksuja keräillään.
Pääideanahan on kerätä kaikki Pokémonit, joita tästä pelistä löytyy 151. Kaikkiahan ei saa itse, joten tarvitset kaverisi apua.
YellowTV-sarjan suuren suosion ansiosta oli aika suoltaa uusi peli markkinoille. Ja se peli oli Pokémon Yellow.
Pelissä edetään tv-sarjan mukaisesti, tai ainakin melkein. Saat alussa käyttöösi Pikachu:n, mutta Gary ottaa itselleen Eeveen. Eli näillä aloitamme.
Pelissä oli uusina ominaisuuksina:
-Pikachu seuraa sinua, se ei mene palloonsa.
-Onnellisuus; Puhu Pikachulle, ja näet kuinka iloinen se on.
-Pikachua ei voi muuttaa Raichuksi, sinun pitää vaihtaa se kaverillesi, joka muuttaa sen. HUOM! Jos menet Pikachusi vaihtamaan, se ei enää seuraa sinua. (Viime triidissä oli puhetta että se seuraisi vielä joissain tapauksissa.)
Pelistä löytyy samat 151 Pokémonia, jotka on tarkoitus kerätä (taas mahdotonta yksinään).
Tiivistys tiedoista.- Peleistä löytyy 151 Pokémoneja, joista joudut osan vaihtamaan. Mew ei esiinny missään pelissä, sen saa vain huijaamalla, koodinpurkulaitteella tai vaihtamalla (ja tapahtumista).
- Peleissä pelihahmona on poika.
- Pelit sijoittuvat Kanto:on.
- 8 salia/merkkiä.
- Ideana kerätä kaikki 151 Pokémonia, voittaa kilpailija (Gary) ja Liiga.
scorin vinkit:Kun aloitat R/B, järkevintähän on ottaa Bulbasaur. Se ei ole vain vahva ensimmäistä salia vastaan, vaan pärjää vielä toistakin vastaan. Ja Pokémon, kuten moni muukin peli on tiimipeliä, yhdellä hyvällä et pärjää. Siksi kannattaakin pyydystää alussa Pidgey, joka toimii vahvana läpi pelin. Eli nyt tiimissäsi on jo 2 pokemonia. Keräile kaikkia, ja muista pyydystää Caterpie, ja kouluta se Butterfreeksi ennen Mistyn salille menoa. Luolasta kannattaa pyydystää Geodude, jota kouluttaa Graveleriksi (tarvitaan Lt. Surgen salilla). Kun olet päässyt Cerulean Cityyn, pyydystä Abra. Kouluta Kadabraksi. Nyt sinulla on jo 5 kovaa pokemonia, joista myöhemmässä vaiheessa voit korvata Butterfreen jollain toisella. Kadabra/Alakazam korvataan myöhemmin Haunter/Gengar:lla (ei heikkoutta). Näillä vinkeillä pääsee jo alkuun.
Pokémon Silver & GoldSeuraavan sukupolven Pokémonpelit olivat Silver & Gold. Näissä peleissä pelataan uudessa maassa "Johto". Tämä tietää 100 uutta Pokémonia, 8 uutta salia ja paljon tutkittavaa.
Pelin alussa valitaan yksi kolmesta pokémonista, valittavana on Chikorita, Cyndaquil & Totodile. Nämä samat ovat Crystal-versiossakin.
Uutena peliin tuli "breedaus" & "happiness" eli Pokémon kasvatus ja onnellisuus. Kaikkia Pokémoneja et voi saada ilman näitä tapoja. Lisäksi uusi ominaisuus, kellonaika, vaikuttaa esim. Eeveen kehitykseen.
Uusina Pokémoneina mainittakoon Unown, joita löytyy kaikki aakkoset (ei ääkköset). Näitten pyydystymäsisessä meneekin aikaa.
Pokémon radiokin löytyy, nyt voit siis kuunnella pelin aikana pelin omaa radiota!
CrystalCrystalin uudistuksista suurin oli Pokémonien liikkuminen tullessa taisteluun. Lisäksi kun olet kaikki Unownit napannut paljastuu jokin salaisuus (tätä ei ole muissa versioissa).
Ensi kertaa tulee myös valittavaksi onko hahmosi
tyttö vai poika.
Tiivistys tiedoista.- 251 Erilaista Pokémonia.
- Alueina Johto ja Kanto.
- 16 Salia/merkkiä.
- Aakkos-Unown:t.
Uusina ominaisuuksina:
- Pokémoneiden onnellisuus.
- Aika, ja ajan vaikutus.
- Pokémoneitten kasvatus.
- Crystal-versiossa hahmonvalinta tyttö/poika.
Pokémon Training Card Game -korttipeliKortit, mikä ihana ominaisuus sarjaan. Pelailit sitten vanhoista tehdyllä pakalla tai uusilla, ei sillä ole väliä, kun onneksi kortit ovat tasaväkisiä.
Pelin säännöt ovat yksinkertaiset: Pakassa pitää olla
tasan 60 korttia, Pokémon muuttuu vain sen edellisestä muodosta (Pidgeotto => Pidgeot, ei suoraan Pidgeystä), iskujen käyttämiseen tarvitaan energiakortteja (selitetty alla). Jaoin pelin kulun osiin, jotta se olisi helpompi selittää.
Korttipelin kulku osa 1Kun pakka on kasattu, alkaa pelaaminen. Ensiksi sekoitetaan kortit, otetaan 7 päällimmäistä korttia (nämä 7 korttia ovat kätesi). Jos sinulle ei tullut yhtään perus Pokémonia (Basic Pokémon), näytä vastustajalle kätesi ja sekoitat kortit pakkaan ja jaa tilalle 6 korttia.
Pelikentälle laitat puolustavan Pokémonin (Defending Pokémon), jolla taistelet ja penkki Pokémonit (Bench Pokémon). Tämä puolustava Pokémon laitetaan väärinpäin (joskus laitetaan penkki-pokétkin), ja heitetään kolikkoa kumpi pelaaja aloittaa. Heiton jälkeen käännetään puolustavat Pokémonit oikeinpäin ja aloittava pelaaja nostaa kortin. Joka oman vuoron alussa kortti
pitää nostaa.
VuoroPeli etenee vuoroissa, joita kummallakin pelaajalla on vuorotellen, mitään ei saa tehdä toisen vuorolla.
Vuorolla
pitää tehdä:
-Nostaa kortti vuoron alussa
Vuorolla
saa tehdä:
-Käyttää kouluttaja-kortteja (Trainer Card)
-Asettaa yksi (1) energia kortti Pokémonille
-Asettaa perus-poké penkille
-Hyökätä
Vuoro päättyy hyökkäykseen tai jos pelaaja ei halua hyökätä.
Korttipelin kulku osa 2Kun olet nostanut kortin, alkaa sinun vuorosi kunnolla, jolloinka sinulla on mahdollisuutta lisätä Pokémoneja penkillesi, laittaa energia jollekkin Pokémoneistasi ja käyttää kouluttajakorttejasi.
Otetaan esimerkki:
Sinulla on puolustavana Pokémonina
Pikachu ja se tarvitsee yhden värittömän energian (Coloress Energy) ensimmäiseen hyökkäykseen. Koska sinulla on yksivärinen/-tyyppinen pakka (sähkö), laitat Pikachun alle
sähkö energian. Nyt voit tehdä Gnaw-hyökkäyksen!
Korttipelin kulku osa 3Energian laiton jälkeen kannattaa käyttää kouluttajakortteja ennen hyökkäämistä. Joka pakassa olisi hyvä olla Bill ja Potion kortteja.
Bill antaa sinun nostaa 2 korttia ja
Potion parantaa 20 vahinkoa. Toista kiusataksesi voit myös käyttää
Gust of Wind korttia.
Heikkous ja vastustuskyky Weakness & ResistanceHeikkous ja vastustuskyky tekevät pelistä mielenkiintoisen. Heikkous tuplaa tulevan vahingon ja vastuskyky vähentää tulevasta vahingosta 30.
Korttipelin kulku osa 4Kouluttajakortit käytetty ja energia laitettu? Hyvä, sitten jatkamme. Eli nyt saavumme hyökkäykseen, pelin ehkä parhaaseen vaiheeseen
Sinulla on nyt Pikachu puolustavana Pokémonina, energiakin alle laitettu, on aika hyökätä. Pikachun Gnaw -hyökkäys tekee 10 vahinkoa, mutta nyt tulemme tarkemmin heikkous ja vastustuskyky kohtaan (Weakness & Resistance).
Esimerkki 1:
Vastustajalla on puolustavana Pokémonina
Squirtle, joka on heikko Pikachua vastaan. Pikachu siis tekee 20 vahinkoa Squirtlelle.
Esimerkki 2:
Vastustajalla on puolustavana Pokémonina
Diglett, jolla on vastustuskyky Pikachua vastaan. Pikachu siis tekee -20 vahinkoa Digletille, mutta koska hyökkäyksistä ei voi saada HP:tä takaisin / se ei nouse hyökkäyksistä, Diglett:n HP pysyy 30:ssä. Hyökkäys ei siis aiheuta lainkaan vahinkoa.
Korttipelin kulku osa 5Nyt kun olemme käsitelleet kaiken vahingon tekemiseen asti, on vuorossa palkinnon ja pelin voittaminen. Palkinnot laitetaan vasempaan yläkulmaan pelikenttää (kuva tulossa) ja voittaessasi vastustajalta Pokémonin, saat nostaa palkinnon. Se pelaaja, joka saa kaikki palkinnot ensimmäisenä nostettua, voittaa pelin (tai pelaaja, jolta loppuu kortit nostopakasta ensimmäisenä [ei voi nostaa omalla vuorolla], häviää pelin). Turnauspelien palkintomäärä on 6kpl.
Tiivistys säännöistä-Pakassa 60 korttia
-Pokémonit kehittyvät vain määritellyistä muodoista
-Pokémonit tarvitsevat energiakortteja hyökätäkseen
-Penkillä enintään 5 Pokémonia
-Samoja kortteja enintään 4kpl pakassa (poikkeuksena normaalit energiat)
-Pelaaja, joka saa ensimmäisenä nostettua omat palkintonsa, on voittanut pelin.
-Pelaaja, joka ei voi omalla vuorolla nostaa korttia pakastaan (pakka tyhjä), on hävinnyt pelin.
scorin vinkit:Hyvässä pakassa on tarpeaksi energiaa Pokémoneillesi ja tarpeeksi kouluttajakortteja, joten itse pidän pakan suhteena 20:20:20 (20 Pokémonia [perus+muut muodot], 20 kouluttajakorttia ja 20 energiakorttia [mukaanluettuna erikoisenergiakortit]).
Alkuperäisen viestin on kirjoittanut scor.