Assassin's Creed
Lähetetty: 19.12.2009, 02:09
Väsyttää niin pirusti ni laitan vaa copypastella Wikipediasta ykkös ja kakkososasta...
HUOM! TEKSTI VOI SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!
AC I
Assassin's Creed on Ubisoft Montrealin kehittämä vuoden 2007 lopussa julkaistu videopeli. Pelaajan ohjaama Altaïr on 1191 elänyt assassiini, jonka tehtävänä on surmata yhdeksän historiallista henkilöä. Assassiinit ovat salamurhaajia. Peliympäristöinä toimivat Jerusalem, Akko ja Damaskos sekä Masyaf, assassiinien linnake.
Altair hyökkää tikarinsa kanssa.
Kaupunkien kaduilla kuljeskelee tavallisia ihmisiä, ja pelaajan teot vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä. Pelaaja voi hieman töniä väkijoukossa ilman suurempaa vaikutusta, mutta väkivalta saa väkijoukon paniikkiin ja johtaa vartijoiden kutsumiseen. Jos pelaaja kiipeilee seinillä, väkijoukko kerääntyy alas tuijottamaan ja huutelemaan vartijoita paikalle.
Pelistä julkaistiin myös kalliimpi erikoisversio, jossa on lisämateriaalia kuten Altaïr-figuuri.
Nintendo DS:lle on julkaistu pelin tapahtumia edeltävä peli Assassin's Creed: Altaïr's Chronicles.
Tammikuun 21. Ubisoft varmisti, että Assassin's Creed II oli tuotannossa. E3-messuilla alustavaksi julkaisupäiväksi kerrottiin 17. marraskuuta 2009.
Vuoden 2009 E3-messuilla, Sony ilmoitti Assassin's Creed: Bloodlinesin julkaisun PlayStation Portablelle julkaisupäivänään marraskuun 10, 2009.
Juoni
On vuosi 1191. Lähi-idässä raivoaa Rikhard Leijonamielen johtama kolmas ristiretki. Voimainkoitoksen ytimessä ovat säälimättömyydestään ja viekkaudestaan tunnetut assassiinit, joiden tehtävänä on tukahduttaa ristiretkeä harventamalla kummankin puolen rivejä. Rikhard Leijonamielen johtamat ristiretkijoukot taistelevat Saladinin muslimiarmeijaa vastaan, ja molemmat osapuolet pelkäävät assassiineja. Assassiinien epäonnistunut yritys murhata temppeliritarien suurmestari on kuitenkin suistanut koko alueen sekasorron valtaan. Iskusta vastuussa ollut tappaja Altaïr alennetaan assassiinien alhaisimpaan arvoon - vihkimättömäksi - ja häneltä viedään varusteet. Assassiinien killan johtaja Sinan antaa kuitenkin Altaïrille tilaisuuden hyvittää tekonsa: hänen on määrä murhata yhdeksän ristiretkien jatkumisesta vastuussa olevaa henkilöä, jotta Sinan voi saada aikaan rauhan Lähi-itään.
Tämän lisäksi pelissä seurataan myös Desmond Miles -nimisen miehen tarinaa lähitulevaisuudessa. Altaïr on Desmondin kaukainen esi-isä, ja tämän johdosta Abstergo-niminen yhtiö kaappasi hänet. Koska Abstergo haluaa lisätietoja Altaïrista, Desmond pakotetaan tutkimaan Altaïrin seikkailuja Animus-nimisen laitteen avulla, joka analysoi Desmondin "geneettistä muistia".
Pelattavuus
Assassin's Creedin pääpeli koostuu sarjasta tehtäviä, joissa on tunnistettava ja otettava hengiltä tietty kohde keskiaikaisessa Damaskoksen, Akkon tai Jerusalemin kaupungissa. Jokainen kaupunki on laaja, historiallisesti yksityiskohtainen metropoli täynnä tekoälyhahmoja, kätkettyjä salaisuuksia ja sivutehtäviä. Ennen kohteiden tappamista pelaajan on ensin kerättävä tietoa käymällä viestinviejien taskuilla, kuulustelemalla ilmiantajia sekä salakuuntelemalla keskusteluja pysytellen samalla huomaamattomana. Altaïrin on selvitettävä tärkeät sijainnit katselemalla korkeiden rakennusten huipulta koko kaupunkia ja merkkaamalla kohteet karttaan.
Pelin ohjausjärjestelmä on omalaatuinen: Altaïrin raajat on määritetty eri näppäimiin, ja pelaaja voi tehdä kombinaatioita, jotka peli tulkitsee tapahtumahetken mukaan. Esimerkiksi muuria kohti juokseminen ja jalkanäppäimen painaminen saa Altaïrin hyppäämään sen yli, kun taas käsivarsinäppäin saa hahmon heilauttamaan itsensä käsien varassa muurin yli. Erilaisia komentoja yhdistelemällä pelaaja voi toteuttaa lukuisia taistelukomboja sekä kiivetä pitkin rakennuksien seiniä.
Huomaamattomana pysymisen oleellisena tekijänä pelissä on Altaïrin pahaa mainetta ruudun vasemmassa yläkulmassa valvova hälytysmittari. Epätavalliset toimet, kuten väkijoukon läpi rynniminen tai voltin heittäminen katolta suihkulähteeseen, herättävät ohikulkijoiden ja ennen pitkää myös vartijoiden huomion. Hälytyksen sattuessa pakenemisessa voi käyttää apuna esimerkiksi ystävällismielisiä väkijoukkoja, jotka pysäyttävät takaa-ajavat vartijat, kaapuihin verhoutuneita oppineita, joiden joukkoon voi soluttautua sekä valtavia heinäpaaleja, joihin voi piiloutua tilanteen rauhoittumiseen asti.
Taisteluiden varalle Altaïrilla on aseena miekka, tikari sekä sisäänvedettävä ranneterä salamurhia varten. Pelin lähitaistelumekaniikka koostuu hyökkäyksistä, torjunnoista ja nopeasti tappavista vastaiskuista, jotka vaativat pikkutarkkaa ajoitusta. Pelin edetessä käyttöön avautuu mahdollisuuksia mukauttaa aseita sekä uusia esineitä, kuten paremmat saappaat ja käsineet kiipeämistä varten.
AC II
Assassin's Creed II on Ubisoftin julkaisema, Ubisoft Montrealin kehittämä peli. Se julkaistiin Yhdysvalloissa 17. marraskuuta, ja PAL-alueilla 20. marraskuuta 2009. Assassin's Creed II on julkaistu Playstation 3:lle ja Xbox 360:lle. Microsoft Windows julkaisuajankohdaksi on ilmoitettu 16.3.2010.
Ominaisuudet
Assassins Creed II on sandbox-tyyppinen peli, eli pelaaja voi vapaasti tutkia maailmaa suorittamatta tehtäviä. Kehittäjä Patrice Desilets kertoi E3-messuilla, että peliin olisi tulossa lähes 200 tehtävää, sisältäen ainakin 100 sivutehtävää.
Peliin tulee myös runsaasti lisää aseita, niihin lukeutuvat muun muassa hilparit, kirveet ja miekat. Peli sisältää myös paljon kehittyneemmän taistelujärjestelmän, jossa pelaajan on käytettävä erilaisia taktiikoita erilaisia vihollisia vastaan, ja kuten E3-messujen Stage Demo-näytti, voi pelaaja myös surmata kaksi vihollista Ezion kummassakin kädessä olevilla terillä. Pelissä on myös mahdollista riisua vihollinen aseista ja käyttää tämän omia aseita itseään vastaan. Pelaaja voi myös käyttää savupommeja hämätäkseen vastustajiaan. Muihin uudistuksiin lukeutuvat mm. mahdollisuus uida, sekä aktiivinen vuorokausirytmi.
E3-messuilla näytetyssä trailerissa nähtiin myös kuinka Ezio nappasi vihollisen tornista ja heitti tämän alas, tämä ei ollut mahdollista ensimmäisessä osassa. Trailerissa Ezio myös pystyi salamurhaamaan vihollisen suoraan heinäkasasta, joskin tämä ilmeisesti voi paljastaa pelaajan olinpaikan.
Juoni
Assassin's Creed II sijoittuu renessanssin aikaiseen Italiaan, vuoteen 1486. Uuden päähahmon nimi on Ezio Auditore de Firenze, aatelinen Firenzestä, ja hän on ensimmäisessäkin osassa olleen Desmond Milesin esi-isä. Isoja kaupunkeja tulevat olemaan ainakin Firenze, Milano sekä Venetsia. Kehittäjä Patrice Desiletsin haastattelussa paljastetaan, että Ezion perhe on murhattu, ja pelin pääteemana onkin kosto.
Historiallisista henkilöistä peli sisältää ainakin Leonardo Da Vincin eräänlaisena "opettajana" päähenkilö Eziolle. Da Vincin työpajalta pelaaja voi ostaa- ja päivittää aseitaan. Da Vinci myös luo jo trailereissa nähdyn riippuliitimen. Muita merkittäviä historiallisia hahmoja ovat Machiavelli, Caterina Sorfza ja Lorenzo de Medici.
Merkittäviä paikkoja pelissä ovat ainakin Basilica di San Marco, Rialton silta ja Canal Grande.
"Firenzeläiseen Auditoren ylimyssukuun kuuluva Ezio haluaa kostaa sukunsa puolesta, sillä Italian rappeutuneet mahtisuvut ovat lianneet sen nimen. Löydettyään kappaleen muinaista kirjoitusta hänessä herää toivo. Hän ottaa tehtäväkseen assassiinien veljeskunnan herättämisen uudelleen henkiin. Seuraavien vuosien kuluessa hän hankkii ystäviä ja vihollisia renesanssikauden Italian vaarallisimpien hahmojen joukosta ja huomaa, että temppeliritarikuntaa ei tuhottukaan, vaikka historia väittää toista. Temppeliritarit suunnittelevat edelleen maailman ottamista haltuunsa. Hänen on opittava kaikki assassiinien taidot estääkseen temppeliritareita sammuttamasta valistuksen liekkiä. Jos hän epäonnistuu, maailmaan palaa pimeä keskiaika. Hän huomaa myös, että kirjoituksen löytyminen ei ollut sattumaa vaan osa paljon laajempaa suunnitelmaa, joka ulottuu aina nykyaikaan saakka."
Hyödyllisiä linkkejä:
Assassin's Creedin viralliset kotisivut
AC I arvostelu Peliplaneetassa
AC II arvostelu Peliplaneetassa
Itse omistan molemmat pelit ja olen todella tyytyväinen niihin. Ei valittamista.