Päänsärky

Ilkeiden baarinpitäjien hirmuvallan alla oleva majatalo, jossa he kuuntelevat kaikkien huolet ja murheet koskien sitä toista, joidenkin mukaan oikeaa elämää.

Kuinka usein sinulla on päänsärkyä?

Aina
5
3%
Usein
51
26%
Joskus
77
40%
Harvemmin
51
26%
Ei koskaan
9
5%
 
Ääniä yhteensä : 193

Päänsärky

ViestiKirjoittaja Tumbzzz » 14.06.2008, 08:58

Päänsärky

Wikipedia:
Päänsärky (Cephalalgia) on monien eri sairauksien tavallisin oire. Päänsärkyä voi olla ilman muita oireita, eikä siitä useinkaan kannata huolestua. Päänsäryn aiheuttamat kivut ovat hyvin erilaisia. Ne voivat olla jyskyttäviä, "poraavia", polttavia, jomottavia tai pistäviä. Ne voivat olla pään jossakin osassa tai koko päässä. Päänsäryn syyn selvittämiseksi täytyy ensin yrittää saada selville, missä kipu on, milloin se tulee, minkä luonteinen se on sekä tuleeko se yksin vai liittyykö siihen muita oireita. Päänsärky on oire eikä tartuntatauti.

Erilaisia päänsärky ”lajeja”:

Jännityspäänsärky on usein takaraivossa ja säteilee sinne niskasta ja hartioista. Jännityspäänsärky voi tuntua myös vyömäisenä otsassa ja tulee toisinaan stressin yhteydessä, usein vasta vaikean rasittumisvaiheen jälkeen. Siihen auttaa yleensä rentoutuminen ja lievä kipulääke. Jännityspäänsärky voi alkaa myös jos on heikko näkö ja ihminen joutuu siristämään silmiään.

Lihasjännityspäänsärky johtuu niska- ja hartiaseudun lihasten jännitystiloista. Näiden lihasten jännityksen voi todeta painelemalla, jolloin niissä tuntuu kipua. Lihasjännityksiä voi poistaa venytyksillä, joogalla, voimistelulla ja yleensä reippaalla liikunnalla. Myös hieronnasta voi olla apua.

Päänsärky ja kuume on usein influenssan ja vilustumisen tauti. Jos särky tuntuu otsassa ja lisääntyy päätä eteenpäin taivuttettaessa on kyseessä siis päänsärky kuume.

Päähän saadun iskun jälkeinen päänsärky. Tämä päänsärky voi johtua kallonsisäisestä verenvuodosta, varsinkin jos samanaikaisesti on väsymystä ja pahoinvointia.

Ajoittainen päänsärky, näköhäiriöt ja pahoinvointi/oksennukset. Tällainen päänsärky voi olla migreeniä. Usein muillakin perheenjäsenillä on migreeniä, koska se on periytyvää. Migreenin voi saada myös joistakin ruoka-aineista, esimerkiksi suklaasta tai punaviinistä. Päänsärky silmien ympärillä lukiessa, kutoessa tai tehdessä jotakin muuta silmiä rasittavaa työtä voi johtua siitä, että näkö on huonontunut tai valaistus on liian heikko.

Päänsärky, pahoinvointi ja oksentelut aamuisin voivat johtua edellisen illan alkoholin nauttimisesta, krapulasta. Tämäntyyppinen päänsärky voi tosin johtua myös (jos oireet palaavat) aivokasvaimesta.

Eli kerro vapaasti, onko sinulla päänsärkyä.. Tuo kysymyskaava oli vähän turha, joten saa kirjottaa vapaammin... :D
Viimeksi muokannut Tumbzzz päivämäärä 14.06.2008, 14:16, muokattu yhteensä 4 kertaa
Tumbzzz
Köydenpunoja
Köydenpunoja
 
Viestit: 426
Liittynyt: 30.04.2008, 19:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Skopje » 14.06.2008, 09:33

Näin pienestä aiheesta topic, mutta mikäpäs siinä : o

1. Kuinka usein sinulla on päänsärkyä? Muutaman kerran kuukaudessa.

2. Millä adjektiivilla kuvailisit viimeistä päänsärkyäsi? (puristava, pistävä, jne..) Semmone särky yleensä.
Skopje
Karnevalisti
Karnevalisti
Avatar
 
Viestit: 1791
Liittynyt: 29.04.2008, 19:34
Paikkakunta: Lahti
RS -hahmo: Skopje Jr

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja PanssariMies » 14.06.2008, 11:11

1. Kuinka usein sinulla on päänsärkyä? Aika harvoin

2. Millä adjektiivilla kuvailisit viimeistä päänsärkyäsi? (puristava, pistävä, jne..) Normi päänsärky
PanssariMies
Karnevalisti
Karnevalisti
 
Viestit: 989
Liittynyt: 05.05.2008, 17:22
Paikkakunta: Tampere
RS -hahmo: Panssar1Mies
IRC-nick: PanssariMies

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Tumbzzz » 14.06.2008, 14:09

Hevis kirjoitti:Näin pienestä aiheesta topic, mutta mikäpäs siinä : o.
Ehkä tämä on turha aihe, adminit saa poistaa mikäli turhaksi kokevat.
:|

E: Ja muutin vielä sillain että otin tuon typerän kysymyskaavan pois. Eli vapaammin saa kirjottaa, ja tein vielä äänestyksen.
Tumbzzz
Köydenpunoja
Köydenpunoja
 
Viestit: 426
Liittynyt: 30.04.2008, 19:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja AhMaTTi » 14.06.2008, 14:24

Päänsärkyä itselläni on yleensä kiireisinä päivinä jolloin en kerkeä syömään mitään.
Päänsärkyäni en kummemmin osaa kuvailla, mutta minulla on valonherkkyyttä aina kun päänsärkyä on.
AhMaTTi
Banned
 
Viestit: 642
Liittynyt: 30.04.2008, 17:24
Paikkakunta: Jyväskylä
RS -hahmo: Fsoulfry
IRC-nick: Ahmatti

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja stormblast » 14.06.2008, 14:28

Hyvin harvoin..se on sellasta et silät on sillee jännästi kipeet ja niistä se kipu säteilee päähän :lol: migreeni tjsp
stormblast
Banned
Avatar
 
Viestit: 510
Liittynyt: 06.05.2008, 20:20
RS -hahmo: -

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Tumbzzz » 14.06.2008, 14:37

Oma vastaukseni tähän topiciin:

Itselläni on usein päänsärkyä ja olen käynyt lääkärissäkin toistuvien päänsärkyjen takia. Vähintään 1 kova päänsärky/vko. Pääkuvaukseen ei edes tarvinnut mennä, koska minulla ei ollut oireita aivokasvaimeen. Siis kovat oksentelut aamuöisin ja tosi kova päänsärky silloin.

Onhan mulla joskus yöllä tullu pää kipeeks, mutta se on ihan tavallista jännityspäänsärkyä. Ja kun vielä narskuttelen hampaita unissani, se rasittaa jotenkin päätä tjsp, niin sekin voi olla syy noille päänsäryille.
Tumbzzz
Köydenpunoja
Köydenpunoja
 
Viestit: 426
Liittynyt: 30.04.2008, 19:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja ConneX » 14.06.2008, 14:40

No joka pv ku oon koneel niin kauan D:
ConneX
Banned
 
Viestit: 662
Liittynyt: 29.04.2008, 19:18

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Haklu » 14.06.2008, 14:45

Onhan sitä, mutta burana ja savut on keksitty. :d
Haklu
Aseenkantaja
Aseenkantaja
Avatar
 
Viestit: 495
Liittynyt: 29.04.2008, 19:50
IRC-nick: Haklu

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Rosecenze » 14.06.2008, 16:11

Itsellä on erittäin paha päänsärky, ja todella usein. Olen erittäin päänsärky altis ja minulle se on periytynyt.

Se on mennyt ikää kohden vähän pahemmaksi. Jos en maanantaisin syö kunnolla, täyttävää ateriaa ja ole edes vähän ulkona, alkaa iltaa mennessä pää särkeä. Se siis tapahtuu melkeen, joka maanantai. Joskus minulla tulee erittäin, erittäin pahoja migreeni oireita, milloin oikein 'kärsin' se "tunne" on erittäin kamala, jolloin tekisi vain mieli hypätä kerrostalosta ales.
Koskaan en muistaakseni ole vielä kohdannut päänsärkyä ja oksennusta itselläni, mutta kuumetta ja päänsärkyä on minulla ollut pari kertaa. Auringosta ja kirkkaasta lumesta voin saada helposti pään säryn. Päänsärkyni sijoittuu melkein aina oikean silmän luomen kohdalle. Päänsäryn aikana en pysty tekemään mitään, koska olo tulee heikoksi ja kädet ja jalat alkavat vähän täristä. Tällöin vain auttaa 400g-600g särkylääke, märkä rätti/jäätävä geeli ja lepo. Silmätarkastuksessakin kävin, mutta näössä ei ollut kuin todella pieniä puutteitta, ja päänsärky ei ainakaan sieltä johdu.
Rosecenze
Metalliseppä
Metalliseppä
Avatar
 
Viestit: 3041
Liittynyt: 29.04.2008, 19:18
Paikkakunta: Somero
RS -hahmo: *Retired*
IRC-nick: Rosecenze

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Malfoy » 14.06.2008, 16:12

aika harvoin... sillon jos on niin kyllä se sit lähtee, ei koskaan oo
ollut mitään vakavampaa, tai joka kestäis ees koko päivän..
Malfoy
Torppari
Torppari
Avatar
 
Viestit: 127
Liittynyt: 04.05.2008, 11:06
Paikkakunta: harjavalta
RS -hahmo: IITUEATWORLD
IRC-nick: iituPRINSSI

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Ironder » 14.06.2008, 17:05

Ei yleensä. Joskus on, esim silloin kun olen kauan syömättä, tai olen tulossa kipeäksi.
Ironder
Raudanvalaja
Raudanvalaja
Avatar
 
Viestit: 320
Liittynyt: 02.05.2008, 07:14
IRC-nick: Ironder

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Soruf » 14.06.2008, 17:30

Itselläni päänsärkyä esiintyy melko usein. Lääkäri sanoi tämän johtuvan osaksi hieman huonosta näöstäni. Toivottavasti katoaisivat nuo päänsäryt, eivät ole mukavia. Päänsärkyä myös aina poikkeuksetta silloin, kun olen kipeä.
Soruf
Torppari
Torppari
 
Viestit: 132
Liittynyt: 29.04.2008, 19:19
Paikkakunta: Kouvola

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Disturbed Angel » 14.06.2008, 18:42

Päänsärky on kyllä inhottavaa. Onneksi minulla ei ole päänsärkyä kovin usein.
Disturbed Angel
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 02.05.2008, 14:03

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Annika » 14.06.2008, 22:37

Tää aihe onki tehnyt jo pitemmän aikaa tuttavuutta mun pääni kanssa. :neutral::
Joskus tuossa puoltoista vuotta sitten kun koulukiireet lisääntyivät ja aikaa ei enään riittänyt aivan kaikkeen mitä olisi halunnut tehdä, niin stressaannuin joka aiheutti ylimääräistä jännitystä ja niskat meni ihan jumiin pienestäkin, se sitten laukas päänsäryn vähän väliä. Nykysin päätä särkee ehkä noin kolmena päivänä viikossa, toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän riippuen siitä mitä on tullut päivän aikana tehtyä. Pahimpina aikoina päätä saattoi särkeä joka päivä monta tuntia, kun ei aina viittinyt särkylääkkeitäkään työkseen napsia.
Mutta mun päänsärkyhän on täysin perinnöllistä, äidillä alkoi samoihin aikoihin nuorena samat ongelmat mutta enempi migreenin tyyppisenä, johon ei edes lääkkeet auta.
Annika
Torppari
Torppari
Avatar
 
Viestit: 134
Liittynyt: 29.04.2008, 20:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Hagitsu » 14.06.2008, 23:23

Itselläni on aika usein tuota "krapula"-oireista päänsärkyä aamuisin, vaikkei ole juonut ollenkaan. Yleensä tuo on silloin, jos on mennyt myöhään nukkumaan ja nukkunut pitkään = yön aikana kasvanut ravinnontarve. Inhottavaa, kun on samaan aikaan nälkä, mutta ei saa ruokaa menemään alas, kun on niin huono olo.
Viime kerrallakin äiti kokkaili juuri jotain, astuin keittiöön ja ruuan haju laukaisi sen, että piti mennä oksentamaan tyhjää.
Hagitsu
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 403
Liittynyt: 29.04.2008, 19:13
Paikkakunta: Tampere
RS -hahmo: Somalia
IRC-nick: Hagitsu
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Silence » 15.06.2008, 09:40

On mulla se migreeni aika usein. Ei sitä kyl enää niin paljoo ole, mutta joskus 3. lk oli 2-3 kertaa viikossa :|
Silence
Riistanvartija
Riistanvartija
Avatar
 
Viestit: 883
Liittynyt: 30.04.2008, 06:23
Paikkakunta: Somero
RS -hahmo: WoW: Duokkis
IRC-nick: Silence^

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Hege^ » 15.06.2008, 10:36

Kerran pari vuodessa on päänsärkyä, eikä ne silloinkaan ole sietämättömiä, eli voin tehdä tavallisia asioita niiden aikana ilman että ne häiritsisivät ollenkaan.
Hege^
Aseenkantaja
Aseenkantaja
Avatar
 
Viestit: 487
Liittynyt: 30.04.2008, 16:38
IRC-nick: Hege^^

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Uchiha Itachi » 15.06.2008, 10:49

Aikaisemmin päätäni ei särkenyt juuri koskaan, nykyään melkeinpä päivittäin. Liekö syynä stressi ja ihmissuhteet, sitä en tiedä, mutta sen tiedän että pääkipu on sattuessaan valtava.
Yleensä päätäni alkaa särkemään kun kuuntelen musiikkia liian kovalla pitkiä aikoja, tai kun vieressäni on vauva, joka huutaa täyttä kurkkua.

Joskus päätäni alkaa särkemään kesken kaiken ilman mitään syytä. Onneksi tällaiset tapaukset ovat harvinaisia, sillä silloin en kykene tekemään juuri mitään :rolleyes::
Uchiha Itachi
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 349
Liittynyt: 30.04.2008, 14:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja termiitti151 » 15.06.2008, 11:03

aika harvon on päänsärkyä, mut sillonko on ni se on pistävää ja tuntuu et vanne olis pään ympärillä
termiitti151
Sikopaimen
Sikopaimen
Avatar
 
Viestit: 45
Liittynyt: 01.05.2008, 20:32
RS -hahmo: termiitti151

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja rotta100 » 15.06.2008, 13:11

Itsellä on tosi usein päänsärkyä aina tosta sivulta niin vittumaista aina pakko syödä buranaa tai asperiinia.
rotta100
Sikopaimen
Sikopaimen
 
Viestit: 44
Liittynyt: 03.06.2008, 13:51

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Iltzy » 15.06.2008, 15:05

Oiskoha 3-5 kertaa/2½ viikossa.
Iltzy
Karnevaaliritari
Karnevaaliritari
 
Viestit: 554
Liittynyt: 29.04.2008, 19:03
RS -hahmo: Quittasin :C

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Goblin-velho » 15.06.2008, 15:21

Migreeniä ilmenee silloin tällöin; muutaman kerran kuukaudessa. :|
Goblin-velho
Kulkuri
Kulkuri
 
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2008, 22:26
RS -hahmo: Goblin-velho

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Edeum » 15.06.2008, 17:32

-
Viimeksi muokannut Edeum päivämäärä 24.02.2014, 12:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Edeum
Mylläri
Mylläri
 
Viestit: 747
Liittynyt: 29.04.2008, 19:46

Re: Päänsärky

ViestiKirjoittaja Elendir » 17.06.2008, 13:18

1: Usein on päänsärkyä..
2: Pistävä,Jomottava jne.
Elendir
Banned
 
Viestit: 77
Liittynyt: 04.05.2008, 10:44
RS -hahmo: -Quit-

Seuraava

Paluu Tomuisen tien majatalo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa