Kyttjopas
Opas kyttjoppaisiin
Kategoria: Muu, F2P

Johdanto:
Kyttjoppaat ovat Runepolin uusi opasalue, jonne kuka tahansa rekisteritynyt kyttj pystyy tekemn oppaita. Tss heit auttavat hieman samankaltaiset tykalut, joilla kartoittajatkin tekevt Runepolin viralliset oppaat. Tss oppaassa kerrotaan kaikki mit sinun tarvitsee tiet kyttjoppaiden tekemisest - kuten miten oppaan julkaisuprosessi kytnnss toteutuu ja miten kaikki eri toiminnot/tagit toimivat.

Sisllysluettelo

Opas:

1. Kyttjoppaiden perusteet

1.1 Perustoimintaidea

Kyttjoppaat ovat Runepolin opasalue, jonne Runepolin rekisterityneet kyttjt pystyvt tekemn omia oppaitaan. Laadun yllpitmiseksi jokainen kyttjien lisys ja muokkaus kuitenkin edellytt kartoittajien hyvksynnn ennen kuin opas tai siihen tehdyt muutokset laitetaan julkiseksi.

Koko jrjestelmn perusidea on se, ett jokaisesta kyttjoppaasta on olemassa kaksi versiota: nkyv versio ja piilotettu (muokattava) versio. Kaikki kyttjien tekemt muutokset ja lisykset vaikuttavat vain piilotettuun versioon, jota ei ny virallisella opaslistalla. Kun kyttj on saanut oppaan omasta mielestn valmiiksi, hn voi lhett sen kartoittajille tarkistettavaksi. Tarkistuspyynnn lhetys tapahtuu lisys/muokkaussivuilta lytyvll painikkeella. Tarkistuspyynnn lhetys samalla tallentaa oppaan.

Kun kartoittaja on kynyt oppaan lpi, hn joko hyvksyy tai hylk sen. Jos hn hyvksyy, piilotetun oppaan tiedot siirretn nkyvn versioon, joka on kaikille nhtviss. Kartoittajien kriteerit eivt ole perustarkistuksessa vlttmtt kovinkaan tiukkoja, sill tmn on tarkoitus vain varmentaa, ett opas noudattaa sntj ja siell ei ole hirven virheellist tietoa. Jos kyttj haluaa oppaastaan tarkemman kartoittaja-analyysin, jossa kartoittajat kertovat yksityiskohtaisesti miten opasta voisi parantaa, hn voi pyyt sit foorumeilta.

Oppaan lisys tapahtuu kyttjoppaiden lisyssivulla ja muokkaus muokkaussivulla.

1.2 Oppaiden muokattavuus

Kuka tahansa rekisterinyt kyttj voi tehd uuden oppaan, mutta muokkaamiselle on pienet rajoituksensa. Kussakin kyttjoppaassa on muokattavuusasetus, jonka avulla oppaan tekij voi mritell ketk opasta pystyvt muokkaamaan. Vaihtoehtoina ovat vain oppaan tekij, vain valitut henkilt ja kaikki rekisterityneet kyttjt. Kartoittajilla on aina oppaiden muokkausoikeus.

Jos useampi yritt muokata opasta samaan aikaan, jlkimmisen tallentajan tallennusyritys estyy ja hn saa tst tilannetta selkeyttvn virheilmoituksen. Toisen muokkaajan muutoksia ei siis ole tallennettu, mutta ohjelma kuitenkin nytt hnelle hnen sytteens, jonka hn voi nyt list toisen kyttjn tekemien muutoksien sekaan. Tmn ideana on, ett tietoja ei hvi.

1.3 Opashallinnan tietokentt

Alla on lyhyet kuvaukset jokaisesta lisys- ja muokkaussivulta lytyvst tietokentst.

Tietokentt Kuvaus
Oppaan nimi Oppaan otsikko, joka nkyy oppaan ylosassa.
Opaskategoria Mihin opaskategoriaan opas kuuluu. Vaihtoehtoina Quest, Skill, Taistelu, Aktiviteetti ja Muu.
RS-peli Koskeeko opas RuneScapea, Old Schoolia vai jotain muuta.
Member F2P/P2P
Muokattavuus Vain tekij/Vain tietyt henkilt/Kaikki kyttjt. Vain oppaan alkuperinen tekij voi muokata tt.
Muut muokkaajat Jos "Vain tietyt henkilt" on valittu muokattavuusasetukseksi, thn voi listata keill muilla on oppaaseen muokkausoikeus. Nimien tulee olla tsmllisesti kirjoitettuja foorumien kyttjnimi, ja ne tulee erottaa toisistaan pilkuilla. Vain oppaan alkuperinen tekij voi muokata tt.
Johdanto Oppaan johdanto. Voi jtt tyhjksi.
Opas Oppaan varsinainen sislt.
Tekijt Vapaamuotoinen lista oppaan tekijist. Oppaan vanhempia muokkaajia ei saa poistaa tekijist, vaikka heidn muutoksensa poistettaisiinkin oppaasta.
Foorumilinkki Opas foorumiketjuun, jossa oppaasta voi keskustella. Oppaan oman foorumiketjun voi tehd kyttjoppaiden foorumialueelle.
Muokkauksen kuvaus Lyhyt kuvaus oppaaseen tehdyist lisyksist ja muutoksista. Pakollinen. Tm nkyy kaikille, joilla on oppaaseen muokkausoikeus sek kartoitukselle, joka muutoksen mahdollisesti hyvksyy.

1.4 Opashallinnan toiminnot

Oppaiden teossa voidaan kytt apuna useita erilaisia tageja, joista listietoa lytyy tmn oppaan tagiosiossa.

Muokkaussivujen ylosasta lytyy tiedot kaikista oppaaseen tehdyist pivityksist: kuka ne on tehnyt, milloin tehnyt ja mit tehnyt. Kunkin kohdalla nkyy mys vrikoodattuna muutoksen luonne tai tila. Niss voi nky mys kartoittajien tekemi liskommentteja tai vastauksia. Jos kartoittaja on esimerkiksi hylnnyt ehdotetut muutokset, tlt lytyy selitys sille.

Lisys- ja muokkaussivujen alaosasta lytyy oppaan perustoiminnot: esikatselu, muutoksien tallennus, tarkistuspyynnn lhetys sek linkit oppaan nkyvn ja piilotettuun versioon. Esikatselun avulla voit nhd milt opas nyttisi ilman, ett sinun tarvitsee tallentaa muutoksia.

Tallennustoiminto tallentaa tekemsi muutokset oppaan piilotettuun versioon, mutta ei lhet muutoksia kartoittajien tarkistettavaksi. Tarkistuspyynnn lhetys tallentaa muutokset ja lhett kartoittajille tarkistuspyynnn. On toivottavaa, ett tarkistuspyynt kytetn vasta sitten, kun opas on kokonaan valmis. Nin kartoittajien ei tarvitse kyd sit montaa kertaa lpi turhaan.

Huomaa, ett jos teet oppaaseen muutoksia tarkistuspyynnn lhetyksen jlkeen, edellinen tarkistuspyynt peruuntuu. Kartoittajat eivt siis tllin ky opasta lpi. Sinun tytyy siis lhett tarkistuspyynt uudestaan.

1.5 Oppaan virallistaminen

Jos opas on korkealaatuinen ja tytt Runepolin yleiset kriteerit, kartoittajat voivat siirt sen Runepolin viralliseksi oppaaksi. Tekijn nimi listn asianmukaisesti oppaan tekijlistaan, ja opas saattaa saada mys lis nkyvyytt ilmoitustaululla.

Kartoittajat kysyvt aina oppaan alkuperiselt tekijlt luvan oppaan virallistamiselle, useimmiten Runepolin yksityisviestijrjestelmn kautta. Tmn yhteydess oppaan tekijn tulee antaa Runepolille tydet oikeudet opassislln kyttn ja muokkaamiseen. Jos kyttj erityisesti haluaa saada oppaansa virallistettua, hn voi pyyt asiaa foorumeilta. Tllin jos opas ei ihan tyt virallisen oppaan kriteereit, kartoittajat voivat kertoa mit muutoksia siihen viel pitisi tehd.

2. Snnt

1. Oppaiden tulee noudattaa kaikkia Runepolin ja RuneScapen sntj.
2. Oppaiden sislln tytyy olla RuneScape-aiheisia. Thn sisltyvt peruspelin lisksi RuneScape Old School, Chronicle: RuneScape Legends ja RuneScape: Idle Adventures.
3. Oppaiden tytyy olla opastavia, informatiivisia tai muuten lukijan kannalta hydyllisi. Kyttjoppaita ei siis esimerkiksi ole tarkoitettu henkilkohtaisten RS-blogien tekemiseen, eik niiss saa olla tarkoituksellisesti vr tai harhaanjohtavaa tietoa.
4. Kaikkien oppaissa kytettyjen materiaalien, niin tekstien kuin kuvienkin, tytyy olla joko itse tehtyj tai niiden kytlle pit olla erillinen lupa.
5. Muiden tekemn opassislln tarpeeton ja tahallinen hvittminen on kiellettya. Poistamisen tytyy olla perusteltua, tai sen tilalle laittaa jotain parempaa.
6. Vanhempia oppaiden muokkaajia ei saa poistaa oppaan tekijist, vaikka heidn muutoksiensa plle tehtisiinkin suuria muutoksia. Vastaavasti omaa nimen ei saa list oppaaseen, ellei ole tehnyt siihen kyllin riittv typanosta. Esimerkiksi yksittisen kirjoitusvirheen korjaaminen ei ole tarpeeksi painava peruste oman nimens lismiselle.

Sntjen rikkomisesta seuraa rikkeen suuruudesta riippuen joko varoitus, oppaiden muokkauskielto tai bnni Runepolin sivulta.

3. Yleisi ohjeistuksia ja vinkkej

3.1 Oppaan tekstisislt

Opasta kirjoittaessa trkeint on yritt pit opas mahdollisimman selken, ymmrrettvn ja helppolukuisena. Liian pitki, useampilauseisia virkkeit kannattaa yleens vltt. Kappalejaot ja oppaan jakaminen osiin helpottaa oppaan lukemista. Kieliopin puolella pilkkuvirheet ja yhdyssanat ovat varsin yleisi virheit, joten ne kannattaa kyd huolella lpi. Puhekielisten ilmauksien vlttminen on suositeltavaa, jos haluat pit oppaan asiatyylisen.

Jos haluat uudistaa jonkin Runepolin vanhentuneen oppaan nykyaikaan, saat kopioida kyseisest Runepolin oppaasta tekstisislt/kuvia. Sinun tulee kuitenkin mainita oppaan tekijiss mist oppaasta ne otit. Lisksi tllin olisi erittin toivottavaa, ett antaisit kartoittajien siirt tekemsi muutokset oppaan viralliseen versioon, mikli sinulta lupaa thn pyydetn.

3.2 Kuvat

Kyttjoppaiden kuvat saavat sijaita haluamallasi palvelimella, mutta kannattaa valita palvelin, jolta kuvat eivt katoa kovinkaan nopeasti. Oppaan voidaan yleisesti olettaa pysyvn sivulla lhes ikuisesti, joten kuvien saatavuus on hyv varmistaa pidemmllekin aikavlille. Pari esimerkki kuvien latauspalveluista: Dropbox ja Imgur. Imgurissa kuvat silyvt niin kauan kuin olet rekisterityneen.

Kuvissa kaikista trkeint on, ett ne ovat joko itse tekemisi tai sinulla on niiden kyttn erillinen lupa. l siis kopioi kuvia esimerkiksi wikist. Tm on rimmisen trke jos haluat, ett opas virallistettaisiin, sill virallistamisen yhteydess kuvat siirrettisiin Runepolin palvelimille. Oppaissa saa kytt Runepolista lytyvi kuvia, kunhan tst on maininta oppaan tekijiss (esim. "osa kuvista otettu oppaasta X").

Kuvat saavat olla haluamasi kokoisia, mutta alla on Runepolin viralliset kuvasuositukset. Kuvasuosituksien kytt on suositeltavaa varsinkin, jos haluat oppaasi Runepolin viralliseksi oppaaksi. Kaikkien kuvien maksimileveys on 900 px.

Kuvasuositukset:
- Pelikuvat: 450x253 px, jpg, mahdollisimman hyvt grafiikka-asetukset (erityisesti anti-aliasing), 1 px mustat borderit (reunukset)
- Karttakuvat: Koko tarpeen mukaan, png, 1 px mustat borderit
- Tavarakuvat: 35x35 px, gif, keskitetty, ei bordereita

Runepolin palvelimilta lytyy yli 6000 tavarakuvaa, joihin sisltyy noin 95 % kaikista Grand Exchangesta lytyvist tavaroista (19.3.2016). Kaikkien tavarakuvien urlit ovat muotoa "http://www.runepoli.org/ohjeet/kuvat/tavarat/tavaran_nimi.gif", jossa tavaran nimest on poistettu kaikki erikoismerkit (esim. heittomerkit, sulkeet) ja vlit ja vliviivat on korvattu alaviivalla _.
Esimerkiksi Kuva Relicym's balm (3): "http://www.runepoli.org/ohjeet/kuvat/tavarat/relicyms_balm_3.gif".

Runepolin tavarakuvia saa kytt oppaissa vapaasti.

4. Tagit

Runepolin oppaiden teossa kytetn tageja hieman kuten foorumeilla, mutta valikoima on paljon monipuolisempi. [taulu]-tagilla on esimerkiksi mahdollista tehd taulukoita ja joillain tageilla voi vaikkapa hakea tietoja Runepolin tietokannoista, kuten hintatietoja.

Suuri osa tageista toimii toisten tagien sisll. Voit siis esimerkiksi laittaa kuvia taulukoiden sisll tai laittaa kaksi (tai useampi) taulukko keskenn rinnakkain rinnastustagille. Joitain poikkeuksia tlle on, mutta ne eivt ole kovinkaan yleisi. On kuitenkin trke, ett tagit suljetaan oikeassa jrjestyksess. l esimerkiksi laita [b][i]Teksti[/b][/i], vaan laita [b][i]Teksti[/i][/b] (Teksti).

HTML:n kytt on kyttjoppaissa estetty, lukuun ottamatta < hr>-tagia. Alta lytyy yksityiskohtaiset ohjeet kunkin tagin kytst. Lyhyemmt ohjeet saat mys, kun laitat lisys/muokkaussivulla hiiresi haluamasi tagipainikkeen plle.

4.1 Perustagit

Foorumeilla toimivat [b]-, [i]- ja [u]-tagit toimivat oppaissa ihan samalla tavalla:
- [b]: Tummennettu teksti
- [i]: Kursivoitu teksti
- [u]: Aliviivattu teksti

Niden lisksi on nelj otsikkotagia: [o], [o2], [o4] ja [o5].

Otsikko o

Otsikko o2

Otsikko o4

Otsikko o5
[color]-tagilla pystyy vrjmn teksti, kuten foorumeilla. Vri voi olla joko englannin kielell, RGB-muodossa tai heksadesimaalimuodossa.

[color=purple]Violettia[/color] = Violettia

4.2 Linkitystagit

Oppaissa on nelj linkitystagia: [url], [opas], [slink] ja [goto].

[url] toimii samalla tavalla kuin oppaissa: [url=linkinurl]Linkkiteksti[/url]

[opas] toimii siten, ett siihen laitetaankin linkin sijaan oppaan nimi. Tllin linkki vie sivulle, joka Runepolin hakutoiminnossa tulee ensimmisen esille. Vaikka tm ei edellyt koko opasnimen kirjoittamista, se kannattaa silti kirjoittaa kokonaan, sill jos tulevaisuudessa tehdn vastaavan niminen opas, se voikin vied siihen eik aikomaasi oppaaseen.

[opas=dishonour among thieves]Opaslinkki[/opas] = Opaslinkki
[opas]Dishonour among Thieves[/opas] = Dishonour among Thieves

[slink]-tagilla on kaksi kytttapaa: ankkurien teko (vrt. [anchor] foorumeilla) ja sisllysluetteloiden teko. Tt kytetn siis sivunsisiseen linkittmiseen. Ankkurointikohta (= kohta, johon linkitetn) tehdn laittamalla [slink=ankkurinimi][/slink]. Kun oppaan ankkurointikohdat on tehty, voidaan tehd niihin linkittv sisllysluettelo seuraavasti:

[slink]
Linkkiteksti1|ankkuri1;
Linkkiteksti2|ankkuri2;
[/slink]

Esimerkki sisllysluettelosta lytyy oppaan sisllysluettelosta.

Jos haluat linkitt oppaan tiettyyn kohdalta muualta kuin sisllysluettelosta, voit kytt [goto]-tagia, joka kyttytyy samalla tavalla kuin foorumien vastaava versio. Eli [goto=ankkuri]linkkiteksti[/goto].

4.3 Hover

Hover-tagilla voit list hover-tekstin, joka tulee nkyviin, kun hiiren laittaa kyseiseen kohtaan. Tm toimii niin teksteille kuin kuvillekin.

[hover=Hover-teksti]Teksti[/hover] = Teksti

4.4 Img ja icon

[img]-tagi toimii samalla tavalla kuin foorumeilla: [img]imgurl[/img]

[icon]-tagin avulla voit helposti kytt skill-iconeita: [icon=skill-nimi]
Esim. [icon=construction] =

4.5 Taulukko

[taulu]-tagin avulla pystyt tekemn helposti taulukoita. Jokaisen rivin loppuun laitetaan puolipiste ;, ja rivin sarakkeet erotetaan toisistaan viivoilla |.

Huomaa, ett rivinvaihdot eivt toimi [taulu]-tagien sisll - kyt rivinvaihdoissa [br]-tagia.

[taulu]
Otsikko 1|Otsikko 2|Otsikko 3;
Solu 1.1|Solu 1.2|Solu 1.3;
Solu 2.1|Solu 2.2|solu 2.3;
[/taulu]

Otsikko 1 Otsikko 2 Otsikko 3
Solu 1.1 Solu 1.2 Solu 1.3
Solu 2.1 Solu 2.2 solu 2.3

Perinteisen taulukon lisksi on olemassa tagi kehitystaulukoille, jonka avulla olisi mahdollista hakea automaattisesti Runepolin kehitystietokannasta tietoja, joiden avulla voi nytt halutuista kehitystavoista halutut tiedot (nimi, xp, raaka-ainevaatimukset, hinta, jne.). Esimerkiksi Runepolin uudet mrlaskimet saavat tietonsa sielt. Vain kartoittajat kuitenkin pystyvt lismn tietokantaan tietoja ja tagin kytt on melko monimutkaista, joten sen kytt ei tss kyd sen tarkemmin lpi. Jos uskot sinulla olevan tarvetta tlle tagille, ota kartoittajiin yhteytt, niin he voivat tarvittaessa neuvoa tarkemmin.

4.6 Item

[item]-tagilla voit tehd listalaatikon vaadituille tavaroille:
[item]Esine1, esine2, esine3 ja muuta[/item]
Seuraavassa osiossa tarvitset:
Esine1, esine2, esine3 ja muuta

4.7 Rinnastus

[rin]-tagilla pystyt rinnastamaan asioita keskenn. Voit sill siis saada vaikkapa kuvan ja tekstin tai kaksi taulukkoa rinnakkain, jos haluat. Jokaisen rinnastettavan kohteen loppuun tytyy laittaa puolipiste ;. Rinnastettavia kohteita saa olla mielivaltainen mr. Rinnastus jtt [taulu]-tagien sisll olevat puolipisteet huomioimatta.

Huomaa, ett rivinvaihdot eivt toimi [rin]-tagin-sisll: kyt rivinvaihdoissa siis [br]-tagia.

[rin]
Rinnastettava 1;
Rinnastettava 2[br]Rinnastettava 2:n toinen rivi;
Rinnastettava 3;
[/rin]

Rinnastettava 1 Rinnastettava 2
Rinnastettava 2:n toinen rivi
Rinnastettava 3

Toinen esimerkki:
[rin]
[img]http://runepoli.org/ohjeet/kuvat/taistelut/vorago/range.png[/img];
[br][b]Helmet:[/b] Death Lotus Hood
[br][b]Amulet:[/b] Fury
[br][b]Bolts:[/b] Acension bolts
[br][b]Body:[/b] Death Lotus Chest
[br][b]Chaps:[/b] Death Lotus Chaps
[br][b]1H Weapon:[/b] Chaotic crossbow
[br][b]Off-hand[/b] Chaotic crossbow
[br][b]Boots:[/b] Glaiven boots
[br][b]Gloves:[/b] Tracking gloves
[br][b]Ring:[/b] Archer Ring (i)
[br][b]Cape:[/b] Completionist cape
[br][b]Aura:[/b] Vampyrism
[br][b]Scrimshaw:[/b] scrimshaw of ranged;
[/rin]
Kuva
Helmet: Death Lotus Hood
Amulet: Fury
Bolts: Acension bolts
Body: Death Lotus Chest
Chaps: Death Lotus Chaps
1H Weapon: Chaotic crossbow
Off-hand Chaotic crossbow
Boots: Glaiven boots
Gloves: Tracking gloves
Ring: Archer Ring (i)
Cape: Completionist cape
Aura: Vampyrism
Scrimshaw: scrimshaw of ranged

Jos haluat, ett kaikki rinnastettavat alkaisivat samalta korkeudelta, voit laittaa [rin=top].

Kolmas esimerkki:
[rin=top]
[taulu]
Otsikko 1.1|Otsikko 1.2;
Rivi 1.1|Rivi 1.2;
Rivi 2.1|Rivi 2.2;
Rivi 3.1|Rivi 3.2;
[/taulu];
[taulu]
Otsikko 2.1|Otsikko 2.2;
Rivi 1.1|Rivi 1.2;
Rivi 2.1|Rivi 2.2;
[/taulu];
[/rin]
Otsikko 1.1 Otsikko 1.2
Rivi 1.1 Rivi 1.2
Rivi 2.1 Rivi 2.2
Rivi 3.1 Rivi 3.2
Otsikko 2.1 Otsikko 2.2
Rivi 1.1 Rivi 1.2
Rivi 2.1 Rivi 2.2

4.8 Spoiler

[spoiler]-tagilla voit piilottaa oppaasta alueita siten, ett ne saa nkyviin nappia painamalla.

[spoiler=spoiler-kuvaus]Piilotettava sislt[/spoiler]

spoiler-kuvaus:
Piilotettava sislt

4.9 GE

[ge]-tagin avulla pystyt hakemaan GE-tietokannasta mink tahansa esineen hinnan. Hintatiedot pivitetn vuorokauden vlein, joten tiedot pysyvt automaattisesti ajan tasalla.

Tt tagia voi kytt kahdella tavalla:

1) ID
ID on esineelle ainutlaatuinen tunniste (numero), joka nkyy tietokantankymn vasemmanpuoleisimmassa sarakkeessa. Tm on 100 % varma tapa saada oikean esineen tiedot, mutta niit on hankala muistaa ulkoa. Tst syyst tt tarvitsee yleens vain esineiss, joita on useita samannimisi. ID:n eteen laitetaan "#"-merkki.

2) Nimi
Sytetty nime verrataan tietokannassa oleviin arvoihin ja niist otetaan yksi, vaikka samannimisi olisikin useampi. Jotta tiedot lytyisivt, nimi tytyy kirjoittaa tsmlleen oikein - isoilla ja pienill alkukirjaimilla ei kuitenkaan ole merkityst. Tm on helpoin tapa hakea esineen tiedot (muistettavuuden takia), mutta ei toimi hyvin tapauksissa, jossa samannimisi on useampi.

Tm tagi palauttaa gp-arvon, joka on automaattisesti muutettu tuhansiin/miljooniin/miljardeihin (k/m/b), jos kyseess on suuri luku. Mouse-over-tekstin on esineen nimi ja milloin sen tiedot on pivitetty viimeksi. Jos esineen tietoja ei lydy, arvoksi tulee "NaN".

Esimerkkej
[ge]#259[/ge] = 263 (Clean guamin hinta)
[ge]Red spiders' eggs[/ge] = 1979
[ge]Red partyhat[/ge] = 2,1b

4.10 Count

[count]-tagi mahdollistaa laskutoimituksien suorittamisen. Tm soveltuu erinomaisesti mm. gp/xp:n, kokonaishinnan tai gp/h laskemiseen.

[count]-tagi hyvksyy kahden tyyppisi arvoja: tavallisia lukuja ja ge-id-numeroita. Ge-id:t sijoittavat laskun kyseiseen kohtaan kyseisen esineen hinnan. ID:t merkitn samalla tavalla kuin [ge]-tagissa, eli #-merkki eteen. Tmn tagin toiminnan kannalta ei ole mitn merkityst miten laitat tagin sislle vlilyntej. Esimerkiksi voit kirjoittaa luvun satatuhatta joko 100000 tai 100 000. 100,000 ei kuitenkaan ky, koska pilkut lasketaan desimaalipilkuiksi. Tm hyvksyy siis mys desimaalilukuja.

Hyvksyttyj operaattoreita ovat +, -, * ja /. Yhdess tagissa saa olla useampi laskutoimitus, mutta tllin on trke huomata, ett laskujrjestys on vasemmalta oikealle, eik perinteisten laskusntjen mukaan. Esim. [count]5 + 5 * 10[/count] palauttaa arvon 100. Jos [count]-tagi hakee tietokannasta esineen hinnan, sen tuloksen hover-tekstiss nkyy yhden esineen tietojen pivitysaika.

Esimerkkej:
[count]#554 + #556[/count] = 129
[count]#554+#556[/count] = 129
[count]5*#554[/count] = 415
[count]5 / #554[/count] = 0,06
[count]2*5*3[/count] = 30
[count]2*9/3[/count] = 6
[count]9-3*2[/count] = 12

Oletuksena [count]-tagi antaa tuloksen kahden desimaalin tarkkuudella (jos desimaaleja on). Tarkkuutta on kuitenkin mahdollista vaihtaa eptarkempaan suuntaan. Tarkkuusmrittely tehdn laittamalla ensimmisen tagipuoliskon sisn yhtsuuruusmerkki ja laittamalla sen pern tarkkuus. Siis [count=*mrittely*].

Mrittelyll voi sek pyrist (haluttu tarkkuus) ja jakaa (tuhannella [k] tai miljoonalla [m]). Jakamisen ideana on se, ett tagin pern voi list joko k:n tai M:n, jotta luku ei olisi niin pitk. Alla on esimerkkej, joissa pyristyksen havainnostamiseksi kytetn laskutoimituksen sijaan yksittist arvoa.

[count=1]687450,54[/count] = 687451
[count=100]687450,54[/count] = 687500
[count=k]687450,54[/count]k = 687,45k
[count=1k]687450,54[/count]k = 687k
[count=100k]687450,54[/count]k = 700k
[count=m]687450,54[/count]M = 0,69M
[count=1m]687450,54[/count]M = 1M

4.11 Beast

Runepolin bestiarysta voi hakea tietoja [beast]-tagin avulla. Tagia kytetn tsmlleen samalla tavalla kuin [ge]-tagia - siihen voi kirjoittaa joko olion ID:n (#-merkin pern) tai nimen. Tss on yleens paljon suositeltavampaa kytt ID:t, koska samannimisi olioita voi olla hyvinkin paljon (esim. goblin), sill tietokannassa on erikseen tiedot olion jokaiselle versiolle.

Tm tagi palauttaa valmiin taulukon olion tiedoista. Esim. Nex. Jos halutaan nytt oliosta jokin kuva, se laitetaan ensimmisen tagipuoliskon sisn: [beast=*URL*]*Nimi tai ID*[/beast]

Huom: Tll hetkell (19.3.) Jagexin bestiaryn puolella on sellainen bugi, ett lhes kaikkien olioiden xp-tiedot ovat pieless. Tm tullaan korjaamaan polin bestiaryyn, mutta sit ei ole viel saatu hoidettua.

[beast=http://www.runepoli.org/ohjeet/kuvat/lore/jumalaopas/nex.jpg]Nex[/beast] [beast]#6203[/beast]

Nex
Combat: 1001Xp: 17556.7 Aggressiivinen
80 80 200000 Even the gods fear it.
80 80 0
K'ril Tsutsaroth
Combat: 650Xp: 5136
75 75 55000
75 75 0
Aggressiivinen, myrkyllinen
A servant of the god Zamorak.


4.12 Koordinaattikartta

[coord]-tagin avulla voit list oppaaseen 253x253 kokoisen karttakuvan mink tahansa koordinaatin sijainnista. Kyttsyntaksi on vastaavanlainen:

[coord]NYYyyEXXxx[/coord]
N: Joko "N" (pohjoinen/North) tai "S" (etel/South). Mys "n" ja "s" toimivat.
YY: Y-asteet, kaksinumeroinen luku
yy: Y-minuutit, kaksinumeroinen luku
E: Joko "E" (it/East) tai "W" (lnsi/West)
XX: X-asteet, kaksinumeroinen luku
xx: X-minuutit, kaksinumeroinen luku

Jos aste/minuutti on yksinumeroinen, ensimminen merkki merkitn nollaksi. Esim. 5 astetta: "05".

Esim. 5 20' South, 2 39 East => [coord]S0520E0239[/coord]



5. Listietoa

Jos viel ji kysymyksi, voit kyd katsomassa foorumeilta kysymyksi ja vastauksia. Palautetta ja kehitysideoita voit antaa tll.

Tehnyt: Voya
Keskustele oppaasta

Muokattu viimeksi: 17:32 20.03.2016